مجموعه دندانپزشکی و آموزشی

دکتر کابلــی فــرشچی

خانه   /   دندانپزشکی   /   جرمگیری بعد از ارتودنسی

جرمگیری بعد از ارتودنسی

دکتر علی کابلی فرشچی 2023-07-13 369view 0 comment

آیا با این موضوع که جرمگیری بعد از ارتودنسی چگونه انجام می گیرد، آشنا هستید؟ آیا از ارتودنسی کردن دندان های خود واهمه دارید؟ اگر جواب سوال های مختلف خود در خصوص ارتودنسی کردن دندان را نمی دانید، پیشنهاد می کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید.

قبل از این که بخواهیم در خصوص جرمگیری بعد از ارتودنسی توضیح دهیم نیاز است به توضیح در مورد این که ارتودنسی چیست و چه کاری انجام می دهد، بپردازیم.

ارتودنسی یک روش پر طرفدار و البته محبوب برای از بین بردن کجی، نامرتب بودن و از بین رفتن فاصله بین دندانی استفاده می شود. ارتودنسی کردن دندان ها به 3 صورت قابل انجام است. تشخیص این مورد که کدام نوع ارتودنسی برای دندان مناسب است، به عهده دندانپزشک می باشد. دندان پزشکان قبل از اقدام به انجام هر عملی ابتدا دندان های فرد را معاینه می کنند و با بررسی وضعیت دندان های شخص پی به این موضوع می برند که از کدام نوع ارتودنسی باید استفاده کنند.

سوالی که ممکن است برایتان پیش آید این موضوع است که آیا همه افراد می توانند دندان های خود را ارتودنسی کنند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت هیچ محدودیتی برای انجام عمل ارتودنسی برای افراد مختلف وجود ندارد. یک مسئله مهمی که وجود دارد، این موضوع است که ممکن است برخی افراد از کجی دندان های خود احساس مطلوبی نداشته باشند و به دنبال استفاده از ارتودنسی برای حل این مشکل باشند. همچنین تفکری که خود شخص پی به این راه حل ببرد غلط است؛ چرا که نیاز است تا دندان پزشک در ابتدا دندان های هر فرد را معاینه کند و سپس نسبت به این موضوع اظهار نظر کند.

انواع ارتودنسی دندان

همانطور که در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره شد، ارتودنسی دندان ها به 3 صورت امکان پذیر می باشد.

ارتودنسی ثابت: اولین نوع ارتودنسی را می توان ارتودنسی ثابت دانست. این نوع ارتودنسی یکی از بهترین روش های درمانی برای از بین بردن کجی و ناهمترازی دندان ها می باشد. در این روش بر روی دندان ها یک براکت قرار می گیرد. منظور از براکت ها تجهیزات دندان پزشکی است که به وسیله سیم ها به یکدیگر متصل می شوند و به سطح دندان محکم می چسبند. یک نکته مهمی که وجود دارد این است که در طول دوره درمان این براکت ها از دندان جدا نمی شوند. ارتودنسی ثابت، یکی از بهترین روش ها برای درمان کجی دندان می باشد. توجه به بهداشت دهان و دندان یکی از مهم ترین مواردی است که در این روش باید به آن توجه ویژه ای داشت چرا که در غیر این صورت ممکن است دندان ها به شدت آسیب ببینند.

ارتودنسی متحرک: نوع دیگری از ارتودنسی های دندان، ارتودنسی متحرک می باشد. نتیجه این روش ارتودنسی همچون ارتودنسی ثابت می باشد. در ارتودنسی متحرک دندان پزشک قالبی از دندان تهیه می کند. بعد از قالب گیری از فک بالا و پایین، فرد باید برای مدتی خاص این قالب را درون دهان خود قرار دهد. تفاوتی که این روش با ارتودنسی ثابت دارد در این است که هر زمان که فرد بخواهد می تواند ارتودنسی متحرک را از دهانش خارج نماید.

ارتودنسی نامرئی: این نوع ارتودنسی از جنس پلاستیک ساخته شده است و هیچ نمای زشتی را همچون ارتودنسی ثابت به دهان نمی دهد. برای این که بتوان از این روش نیز نتیجه حداکثری گرفت، باید بین 22 تا 23 ساعت روی دندان ها قرار بگیرند.

 

بهترین زمان برای ارتودنسی چه سنی است؟

در خصوص بهترین سن برای ارتودنسی کردن دندان ها، نمی توان یک نظر قطعی داد؛ چرا که هیچ گونه محدودیت سنی برای انجام آن وجود ندارد. تنها محدودیتی که وجود دارد این است که حتما کودکان باید بالای 3 سال سن داشته باشند تا بتوانند از خدمات ارتودنسی استفاده کنند.

توصیه دندان پزشکان این است که سنین کودکی بهترین زمان برای ارتودنسی کردن و از بین رفتن کجی دندان ها می باشد؛ با این حال اما افرادی که در سنین بالاتر هم هستند می توانند از این روش استفاده کنند.

الزام جرمگیری بعد از ارتودنسی

یکی از مهم ترین مواردی که نیاز است تا در زمان ارتودنسی انجام شود، موضوع جرمگیری دندان ها می باشد. جرمگیری دندان بعد از ارتودنسی، به منظور از بین رفتن جرم های دندان انجام می شود. جرمگیری دندان ها در طول درمان و یا بعد از مدت زمان درمان توسط متخصص ارتودنسی انجام می گیرد. بر اثر قرار گرفتن براکت ها بر روی دندان، دندان ها جرم می گیرند. همین جرم ممکن است باعث آسیب دیدن دندان ها شود.

یکی از اصلی ترین ارکان بعد از برداشت ارتودنسی در این است که حتما دندان های خود را نزد یک دندان پزشک جرمگیری کنید تا دندان هایی زیبا، صاف و یکدست را بعد از طول درمان داشته باشید.

 

 

دلایل انجام جرمگیری

از آن جایی که رسیدگی به بهداشت دهان و دندان در حین درمان و به دلیل قرار گرفتن براکت ها بر روی دندان سخت است، پس نیاز است که حتما بعد از برداشت این تجهیزات جرمگیری صورت گیرد. دغدغه بسیاری از افرادی که قصد ارتودنسی کردن دندان های خود را دارند، تمیز کردن دندان ها می باشد. برای حل این مشکل نیاز است تا به صورت دوره ای به دندان پزشک مراجعه شود و در صورت نیاز عمل جرمگیری برای جلوگیری از تجمع جرم ها و کثیفی ها صورت پذیرد.

نکات مهم جرمگیری دندان ها

همانطور که در طول مقاله به آن اشاره شد، بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامتی و جلوگیری از تجمع کثیفی ها بر روی دندان ها اهمیت خاص و ویژه ای را دارد. استفاده از مسواک و نخ دندان مخصوص ارتودنسی، روند جرمگیری دندان ها در طول درمان و یا بعد از درمان را ساده تر می کند.

داشتن رژیم غذایی مناسب از دیگر نکات مهم جرمگیری دندان ها به شمار می آید. استفاده بیش از اندازه از مواد قندی، بستر مناسبی را برای تجمع جرم ها بر روی دندان فراهم می کند. برای پیشگیری از این امر سعی کنید مواد قندی کم تری را در طول روز مصرف کنید.

برای این که از وضعیت سلامت دندان های خود مطلع شوید، نیاز است تا مراجعه دوره ای به دندان پزشک را فراموش نکنید. در این حالت در صورت خرابی و یا جرم بر روی دندان ها، دندان پزشک سریعا برای رفع آن ها اقدام می کند.

 

مراقبت های بعد از جرمگیری

مراقبت های جرمگیری بعد از ارتودنسی به دو دسته مراقبت های کوتاه مدت و مراقبت های بلد مدت تقسیم می شوند. 2 الی 3 ساعت بعد از جرمگیری، دندان ها حساس هستند و در صورت مصرف مواد غذایی سرد و یا گرم ممکن است درد بگیرند. برای جلوگیری از درد دندان ها نیاز است تا در مصرف خوراکی های سرد و یا گرم اجتناب کنید. این مورد را می توان از مراقبت های کوتاه مدت جرمگیری بعد از ارتودنسی دانست.

استفاده مرتب از مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید. در صورتی که نسبت به بهداشت دندان های خود بی توجه باشید، در مدت زمان کوتاهی دندان هایتان مجدد جرم خواهد گرفت.

از مصرف دخانیات به خصوص سیگار دوری کنید؛ چرا که مصرف دخانیات باعث می شود تا دندان ها جرم بگیرند.

بهتر است برای جلوگیری از تجمع جرم هر 6 ماه یکبار دندان های خود را جرم گیری نمایید.

مراحل انجام ارتودنسی

مرحله اول از ارتودنسی را می توان یک جلسه مشاوره با دندان پزشک دانست. در این مرحله دندان پزشک با ارزیابی وضعیت دندان ها، در مورد چگونگی انجام ارتودنسی نظر می دهد. برای ارزیابی دندان ها نیاز است تا از دندان ها عکس برداری شود.

مرحله دوم را می توان قالب گیری از دندان ها دانست. در این مرحله نیاز است تا قالب دندان ها در لابراتوار ساخته شود و بر روی دندان ها قرار گیرد.

در مرحله سوم نوبت به گرفتن عکس رادیولوژی و عکس رنگی از دندان ها می رسد. بعد از انجام این مراحل نیاز است تا براکت ها روی دندان فرد قرار بگیرد. بهتر است برای گرفتن نتیجه مطلوب در چند ماه اول بعد از انجام ارتودنسی حتما هفتگی به دندان پزشک مراجعه نمایید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

مزایای ارتودنسی دندان

دندان را می توان یکی از مهم ترین اعضای بدن دانست که نقش بسیار مهمی را در زیبایی هر شخصی ایفا می کند. کج بودن دندان ها می تواند تاثیر منفی روی ظاهر هر شخص بگذارد. از بین رفتن هرگونه کجی و ناهمترازی دندان ها را می توان از مهم ترین مزایای ارتودنسی دانست.

از دیگر مزیت های این روش منظم شدن رشد دندان ها می باشد. در واقع ارتودنسی مانند یک هدایت گر است، که باعث می شود تا دندان در یک قالب مشخص و منظم رشد کند.

افزایش طول عمر دندان های طبیعی هر فرد را می توان از مزایای دیگر ارتودنسی دندان دانست.

معایب ارتودنسی

ارتودنسی دندان ها هیچ گونه عارضه ای را در پی ندارد. در صورتی می توان شاهد عوارض این روش بود که فرد به باید ها و نباید های بعد از انجام ارتودنسی توجه کافی نداشته باشد. همان طور که به کرات در طی مقاله به آن اشاره شد، توجه به بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیار بالایی را در حفظ و نگه داری ارتودنسی دارد.

از معایب ارتودنسی می توان به طولانی بودن روند درمان اشاره کرد. گاهی ممکن است فرد برای حل مشکل خود مجبور باشد تا 5 سال از ارتودنسی استفاده کند.

پدید آمدن زخم در دهان را می توان از دیگر معایب ارتودنسی دانست. بریس و براکت های فلزی ممکن است باعث شوند تا دهان زخم شود و حتی شاهد خون ریزی در محل زخم باشیم.

فشار مستمری که براکت ها به دندان وارد می کنند ممکن است در دراز مدت موجب پوسیدگی و یا خراب شدن دندان ها شود.

در این مقاله در مورد جرمگیری بعد از ارتودنسی صحبت کردیم؛ امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، لطفا تمامی کادرها را به دقت پر کنید.

مقالات دیگر

articles

ایمپلنت بدون درد

ایمپلنت بدون درد دندان، یک روش درمانی است تا دندان‌ های آسیب دیده یا از دست رفته با دندان‌ های مصنوعی […]

بررسی دندان قروچه در شب

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با دندان قروچه در شب صحبت کنیم؛ همچنین عوارض این کار را نیز […]

جلوگیری از عفونت بعد از ایمپلنت

یکی از مهم ترین عوارض بعد از انجام کاشت دندان را می توان عفونت بعد از ایمپلنت دانست. این نوع عفونت […]

بررسی یک طرفه جویدن غذا

  در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با عوارض یک طرفه جویدن غذا و مشکلاتی که ممکن است، در […]

انتخاب رنگ ایمپلنت

انتخاب رنگ ایمپلنت ، یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که این روزها بسیاری از افراد با آن رو به […]

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را می توان مهم ترین مرحله بعد از انجام ایمپلنت دانست. برای این که بتوان […]

تاثیر ماریجوانا بر دندان

در این مقاله می خواهیم تا در رابطه با تاثیر ماریجوانا بر دندان صحبت کنیم. اگر شما نیز به این موضوع […]

لیفت لثه چیست؟

وضعیت دهان، دندان و لثه هر فرد با دیگری متفاوت است. برخی از افراد لثه های بلندی دارند و برخی دیگر […]

ویژگی‌ های یک مسواک خوب

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با ویژگی‌ های یک مسواک خوب صحبت کنیم. اهمیت سلامتی دندان ها بر […]

نایت گارد چه کمکی به ما می کند؟

نایت گارد یا محافظ شبانه، وسیله ای است که برای جلوگیری از خم شدن و آسیب دیدن دندان ها مورد استفاده […]

مشاوره و نوبت دهی