مجموعه دندانپزشکی و آموزشی

دکتر کابلــی فــرشچی

خانه   /   دندانپزشکی   /   فرق روکش دندان با کامپوزیت

فرق روکش دندان با کامپوزیت

دکتر علی کابلی فرشچی 2023-03-03 702view 0 comment

امروزه شاید بسیاری از افراد در مورد فرق روکش دندان با کامپوزیت اطلاعات زیادی نداشته باشند و به همین دلیل برای اینکه از یکی از آنها  را استفاده کنند، انتخاب درستی نداشته باشند. در واقع شما باید بدانید روش­های زیبایی دندان متنوع می­باشد و هر یک از آنها تفاوتی با دیگر روش­ها دارد، به همین دلیل فرق روکش دندان با کامپوزیت هم امری مسلم است. برای اینکه شما به خوبی با فرق روکش دندان با کامپوزیت آَشنایی داشته باشید، در ادامه برخی از مهمترین تفاوت­هایی که بیان این دو روش زیبایی دندان وجود دارد را بیان می­کنیم. برای اینکه به خوبی در مورد تفاوت­های آن اطلاعات لازم را داشته باشید به طور جداگانه هر یک از این روش­های زیبایی را معرفی می­کنیم.

فرق روکش دندان با کامپوزیت و توضیحاتی در مورد تفاوت­های آنها:

همانطوری که بیان نمودیم برای فرق روکش دندان با کامپوزیت باید در­­ابتدا توضیحاتی را در مورد کامپوزیت ارائه دهیم.

ماده اصلی که در کامپوزیت وجود دارد ونیر ­می­باشد که رنگ آن شباهت بسیار­ زیادی به مینای دندان دارد. ونیر لایه نازکی می­باشد که به صورت طبیعی بر روی دندان­ها قرار می گیرد، به طور کلی وظیفه اصلی که ونیر دارد، این است که شکل ظاهری دندان­ها را تا حد بسیار زیادی تغییر می­دهد. به همین دلیل اگر شما دندان­های نامرتب، شکسته، ترک خورده و … داشته باشید می­توانید از ونیرهای کامپوزیت استفاده کنید. مهمترین فرق روکش دندان با کامپوزیت دقیقا در همین موضع می­باشد، چرا که روکش برای دندان­هایی مورد استفاده قرار می گیرد که پوسیدگی دارند و باید به این وسیله از پوسیدگی بیش از حد آنها جلوگیری شود.

یکی از مهمترین نکاتی که در استفاده از کامپوزیت باید به آن دقت داشته باشید، این است که اگر شما دندان­های آسیب دیده دارید نباید از این روش استفاده کنید، چرا که فشار بیشتری به دندان­های شما وارد می­کند و موجب می­شود که دندان­هایتان آسیب بیشتری ببینند، به همین دلیل بدون شک شما باید برای قرار دادن کامپوزیت روی دندان­های خود از پزشک که در این زمینه تخصص بیشتری دارد راهنمایی­های لازم را دریافت کنید.

یکی دیگر از مواردی که در فرق روکش دندان با کامپوزیت اهمیت دارد و باید به آن توجه داشته باشید این است که قرار دادن کامپوزیت بر روی دندان تنها یک جلسه بیشتر طول نمی­کشد، ولی قرار دادن روکش بر روی دندان به چند جلسه نیاز دارد، چرا که باید پزشک روکش دندان را به لابراتوار بفرستد تا ساخته شود، ولی کامپوزیت را در یک جلسه و در دندانپزشکی می تواند بسازد.

 

 فرق روکش دندان با کامپوزیت و خاصیت آن­ها:

یکی دیگر از مواردی که برای فرق روکش دندان با کامپوزیت باید بیان کنیم و بسیار اهمیت دارد خاصیت و ویژگی­های آنها می­باشد. همانطوری که بیان نمودیم کامپوزیت دندان بیشتر از اینکه خاصیت درمانی داشته باشد، ویژگی­های زیبایی بیشتری را در خود جای داده است. بسیاری از کسانی که دندان­های نامرتب و شکسته­ای دارند، از این روش زیبایی برای دندان­های خود استفاده می­کنند؛ ولی مهمترین فرق روکش دندان با کامپوزیت در این است که روکش دندان ویژگی درمانی برای دندان دارد، به همین دلیل بسیاری از کسانی که درمان ریشه برای دندان­های خود انجام داده­اند، باید از روکش دندان استفاده کنند. درمان ریشه موجب می­شود که دیواره­های دندان تا حدودی شکننده شوند و حجم قابل توجهی از ساختار خود را از دست بدهد، به همین دلیل با روکش دندان می­توانید این پوسیدگی­ها را ترمیم کنید.

شما بر روی هر تعداد دندان که درمان ریشه کرده باشید و دیواره دندان تا مقدار زیادی از دست رفته باشد، باید روکش بگذارید، چرا که در این صورت دندان­های شما عمر و ماندگاری بیشتری خواهند داشت. گاهی اوقات برخی از دندان­های شما به وسیله تغذیه نامناسب امکان دارد که دچار شکستگی و ترک خوردگی شود که شما می­توانید در این مواقع از کامپوزیت استفاده کنید. از آنجایی که دندانپزشک به خوبی در مورد فرق روکش دندان با کامپوزیت اطلاعات دارد می­تواند در این زمینه به شما کمک کند و بهترین روش را برای دوام و عمر بیشتر دندان­هایتان معرفی نماید.

فرق روکش دندان با کامپوزیت در قیمت :

یکی دیگر از مهمترین مواردی که در فرق روکش دندان با کامپوزیت اهمیت بسیاری دارد و برای اینکه فرق روکش دندان با کامپوزیت را به خوبی بیان کنیم، در این مورد هم باید اطلاعات لازم را داشته باشید، قیمت آن است. از آنجایی که روکش دندان به صورت تکی مورد استفاده قرار می­گیرد و باید به صورت تکی بر روی دندان­ها گذاشته شود، بدون شک تا حدودی قیمت بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد. با اینکه کامپوزیت را هم به صورت تعدادی می­توانید انتخاب کنید، ولی هزینه آن نسبت به روکش دندان تا حدودی پایین­تر است. ولی از آنجایی این دو روش زیبایی و ترمیم دندان در عملکرد با یکدیگر تفاوت­های بسیاری دارند، شما نباید به قیمت آنها توجه داشته باشید، بلکه باید به نحوه کارآمد بودن آن روی دندان­های خود توجه داشته باشید.

در مورد فرق روکش دندان با کامپوزیت از نظر قیمت باید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بهترین و عالی ­ترین روش را به شما معرفی کند، چرا که هر فردی دندان­های متفاوتی دارد و دندانپزشک به خوبی می­تواند تشخیص دهد که کدام روش برای­ او مناسب­تر است. برخی از افراد دندان­های پوسیده­ای دارند که شاید با کامپوزیت این دندان­ها درمان شوند، ولی در برخی از مواقع دیگر تنها با روکش دندان­های فرد درمان می­شود. یکی از مهمترین مزیت­هایی که کامپوزیت نسبت به روکش دندان دارد این است که، کامپوزیت زیبایی دندان­های شما را هم تضمین می­کند، ولی روکش دندان بیشتر خاصیت درمانی دارد.

نتیجه­ گیری در مورد فرق روکش دندان با کامپوزیت :

بر اساس توضیخاتی که ارائه دادیم شما به خوبی در مورد فرق روکش دندان با کامپوزیت اطلاعات لازم را به دست آوردید و دیگر نیازی نیست در مورد تفاوت­های آن از دندانپزشک خود سوال کنید. شما برای اینکه یکی از این روش­های زیبایی دندان را استفاده کنید و بر روی دندان­های خود اجرا نمایید، باید به دندانپزشک ماهری که در این زمینه تخصص زیادی دارد مراجعه کنید تا او بهترین روش را برای شما معرفی کند. شما به تنهایی نمی­توانید در این مورد که کدام یکی از این روش­ها برای شما مناسب است تصمیم­گیری نمایید، بلکه باید این موضوع را به دندانپزشک خود واگذار نمایید.

به طور کلی فرق روکش دندان با کامپوزیت چندان زیاد نمی­باشد، و اینکه کدام یکی از آنها را برای دندان­های خود مورد استفاده قرار دهید بستگی به نوع دندان­هایتان دارد. برخی از افراد دندان پوسیده زیادی دارند، و برخی دیگر دندان­های نامرتب و شکسته­ای را در بین دندان­هایشان دارند، این دسته از افراد می­توانند با کامپوزیت و یا روکش دندان­های زیباتری داشته باشند، روکش و کامپوزیت از جمله بهترین روش­هایی به شمار می­روند که در زیبایی دندان مورد استفاده قرار می­گیرد. ولی باید بدانید عمر و ماندگاری روکش بیشتر از کامپوزیت می­باشد، چرا که بسیاری از دندانپزشک­ها بعد از اینکه شما دندان­های خود را درمان ریشه می­کنید، به شما برای اینکه دندان­هایتان همیشه سالم باشد، پیشنهاد روکش می­دهند، به همین دلیل روکش خاصیت درمانی دارد. اما استفاده کردن از روش زیبایی کامپوزیت بعد از درمان ریشه به شما پیشنهاد نمی­شود، چرا که عمر و ماندگاری کامپوزیت نسبت به روکش پایین تر است و بیشترین ویژگی آن زیبایی دندان­ها می­باشد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، لطفا تمامی کادرها را به دقت پر کنید.

مقالات دیگر

articles

بررسی دندان قروچه در شب

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با دندان قروچه در شب صحبت کنیم؛ همچنین عوارض این کار را نیز […]

جلوگیری از عفونت بعد از ایمپلنت

یکی از مهم ترین عوارض بعد از انجام کاشت دندان را می توان عفونت بعد از ایمپلنت دانست. این نوع عفونت […]

بررسی یک طرفه جویدن غذا

  در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با عوارض یک طرفه جویدن غذا و مشکلاتی که ممکن است، در […]

انتخاب رنگ ایمپلنت

انتخاب رنگ ایمپلنت ، یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که این روزها بسیاری از افراد با آن رو به […]

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را می توان مهم ترین مرحله بعد از انجام ایمپلنت دانست. برای این که بتوان […]

تاثیر ماریجوانا بر دندان

در این مقاله می خواهیم تا در رابطه با تاثیر ماریجوانا بر دندان صحبت کنیم. اگر شما نیز به این موضوع […]

لیفت لثه چیست؟

وضعیت دهان، دندان و لثه هر فرد با دیگری متفاوت است. برخی از افراد لثه های بلندی دارند و برخی دیگر […]

ویژگی‌ های یک مسواک خوب

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با ویژگی‌ های یک مسواک خوب صحبت کنیم. اهمیت سلامتی دندان ها بر […]

نایت گارد چه کمکی به ما می کند؟

نایت گارد یا محافظ شبانه، وسیله ای است که برای جلوگیری از خم شدن و آسیب دیدن دندان ها مورد استفاده […]

عفونت لثه به چه شکلی ظاهر می شود؟

التهاب لثه و یا عفونت لثه یکی از بیماری های شایع دهان و دندان است که این روزها بسیاری از افراد […]

مشاوره و نوبت دهی