مجموعه دندانپزشکی و آموزشی

دکتر کابلــی فــرشچی

خانه   /   دندانپزشکی   /    لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت؟

 لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت؟

دکتر علی کابلی فرشچی 2023-03-03 905view 0 comment

بسیاری از افراد شاید این سوال را داشته باشند که لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت ، هر یک از این روش ­های زیبایی برای زیباتر شدن دندان­های شما انجام  می­ شود و شما با این روش­ها زیبایی بدون شک لبخند جذاب­تری خواهید داشت. یک دندانپزشکی حرفه­ای در اینکه لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت تفاوتی قائل نمی­شود و هر یک از این روش­ها را با تبحر و تخصص بسیاری می­تواند برای شما استفاده کند. اما اینکه خودتان بدانید لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت باید به نیازهای خود توجه داشته باشید، چرا که مواد استفاده شده در هر یک از این روش­های زیبایی، متنوع می­باشد و شما باید بر اساس معیارهای خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

کامپوزیت از ماده­ای به نام ونیر تشکیل می­شود که شکستگی، لب پریدگی و شکاف­های دندان­های شما را بهبود می­بخشد. لمینیت هم مزیت­های دیگری را دارد که برای آشنایی بیشتر شما و برای اینکه شما به خوبی متوجه شوید لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت  در ادامه توضیحاتی را ارائه می­دهیم.

مواردی که شما را متوجه لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت می­کند:

همانطوری که بیان نمودیم بسیاری از موارد و ویژگی­ها در این دو روش زیبایی دندان وجود دارد که شما بر اساس آنها می­توانید به خوبی تشخیص دهید لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت، که این موارد عبارت می­باشد از:

  1. طبیعی­تر بودن:

یکی از نکاتی که بسیار اهمیت دارد و بسیاری از افراد به آن توجه می­کنند طبیعی­تر بودن دندان­ها می­باشد. لمینیت سرامیکی در بین لمینیت­ها بسیار طبیعی­تر به نظر می­رسد، چرا که مواد سازنده آن را با نور بسیار خاصی بر روی دندان­ها تعبیه می­کنند که این روش بسیار شبیه مینای دندان می­باشد. در روش کامپوزیت هم اگر از روکش­های پالیش استفاده شود، این روش هم بسیار طبیعی­تر به نظر می­رسد، بر این اساس اگر شما این سوال را دارد برای طبیعی­تر بودن لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت باید بدانید که هر دو این روش­ها در دندان­های شما اگر به کار برده شوند حالت طبیعی خود را خواهند داشت.

  1. برای موارد شدیدتر:

بسیاری از افراد شاید در دندان­های خود مشکلات زیادی داشته و به همین دلیل برای اینکه آنها را ترمیم کنند، دنبال این سوال می­باشند که لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت، تا از یکی از این روش­ها برای زیبایی دندان­های خود استفاده کنند. اگر دندان­های شما به شدت لکه­دار شده است، آسیب دیدگی زیادی دارد، تنظیم شدن آن به صورت نادرست می­باشد و یا شکاف­های بزرگی در دندان­هایتان وجود دارد، بهتر است از روش لمینیت سرامیکی استفاده کنید. روکش­هایی که کامپوزیتی هستند بیشتر برای نقص­هایی که تا حدودی خفیف می­باشد مورد استفاده قرار می­گیرد.

اگر مشکل دندان­های شما شدید باشد و پزشک نتواند آنها را با استفاده از روکش­هایی که بیان کردیم درمان کند باید به جای کامپوزیت و لمینیت از گزینه­های دیگری مانند درمان ارتودنسی و یا … استفاده شود. همچنین باید بدانید در صورتی که دندان شما به صورت کلی از بین رفته است، باید از ایمپلنت استفاده کنید. بر این اساس برای اینکه بدانید لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت، باید به شدت خرابی دندان­هایتان توجه شود؛ چرا که هر دندان پوسیدگی­ ها و خرابی­های خاصی دارد.

  1. ماندگاری:

بسیاری از افرادی که نمی­دانند لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت، امکان دارد به طول عمر آن هم توجه خاصی نشان دهند. این دسته از افراد باید بدانند طول عمر روش زیبایی لمینیت حدود ۱۰ الی ۲۰ سال و طول عمر روش زیبایی کامپوزیت ۵ الی ۷ سال است. اما به صورت کلی باید بدانید طول عمر هر یک از این روش­ها به مراقبت کردن شما از آنها بستگی دارد. شما برای اینکه هر یک از این روش­های زیبایی به خوبی در دندان­های شما ماندگار شود، باید به بهداشت دندان­های خود اهمیت بسیاری دهید.

  1. مقاومت:

اینکه لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت، تا حدودی اهمیت دارد؛ ولی باید بدانید مقاومت هر یک از این روش­های زیبایی دندان، تا چه حدی می­باشد. روکش­های لمینیت نسبت به کامپوزیت تا حدودی مقاوم­تر می­باشد، البته باید بدانید منظور ما از مقاومت شکستگی آنها می­باشد که اگر برای خوردن خوراکی­های سفت دقت کافی نداشته باشید، امکان دارد کامپوزیت دندان شما شکسته شود. با این وجود روکش­هایی که در لمینیت به کار می­رود مانند روکش­های کامپوزیت ترمیم نمی­شوند و قابلیت ترمیم شدن ندارند. اگر لمینیت­های سرامیکی آسیب ببینند، باید تعویض شوند؛ که البته تعویض کردن آنها تا حدودی هزینه بالایی دارد.

  1. مقاومت در برابر لکه­ها:

اگر برای شما مهم است لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت و نسبت به رنگ پذیری آن حساسیت زیادی دارید، باید بدانید که روکش لمینیت نسبت به لکه­هایی که امکان دارد روی دندان­ها ایجاد شود حساسیت کمتری دارد؛ اگرچه شما باید در نوشیدن برخی از نوشیدنی­هایی که رنگدانه دارند دقت بسیاری داشته باشید. برخی از نوشیدنی­ها مانند قهوه و چای تاثیر بسیاری در رنگ پذیری روکش شما خواهد داشت. روکش­های کامپوزیت نسبت به روکش لمینیت آسیب پذیر­تر می­باشند و تا ۲۴ساعت اول سریعا رنگ می­گیرند. به همین دلیل پزشک شما بعد از اینکه این روکش را بر روی دندان شما به کار ببرد، برنامه غذایی خاصی را می­دهد تا از دندان­های شما مراقبت شود.

  1. طول درمان:

اینکه لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت، به یکی دیگر از موارد بسیار مهم هم بستگی دارد که آن طول درمان می­باشد. بسیاری از افرادی که نمی­توانند جلسات زیادی برای قرار دادن روکش خود به دندانپزشکی مراجعه کنند، می­توانند روکش کامپوزیت را برای دندان­های خود انتخاب کنند. دندانپزشک روکش کامپوزیت شما را آماده می­کند و در یک جلسه آنها را روی دندان­های شما قرار می­دهد.

با استفاده از یک نور خاص روکش کامپوزیت بر روی دندان­های شما سخت می­شود و در نهایت پزشک آن روکش­ها را به خوبی صیقل می­دهد.

اگر می­خواهید بدانید لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت و­ همچنین طول درمان لمینیت چه میزان می­باشد، باید بدانید که این روش در چند جلسه انجام می­شود. استفاده کردن از روکش لمینیت نیاز به چند جلسه دارد و مدت زمان بیشتری را برای قرار دادن آن باید سپری کنید. روکش لمینیت باید در لابراتوار آماده شود و در زمان قرار ملاقات بعدی که با پزشک خواهید داشت، آن را بر روی دندان­های شما قرار دهد. پزشک پیش از اینکه روکش لمینیت را روی دندان­های شما قرار دهد، باید آماده­سازی­های لازم را بر روی دندان­هایتان انجام دهد.

  1. هزینه:

جدا از اینکه لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت، یکی دیگر از مسائلی که برای برخی از افراد بسیار اهمیت دارد هزینه آن می­باشد. شما باید بدانید هزینه روکش لمینیت نسبت به روکش کامپوزیت تا حدودی بیشتر است. به همین دلیل اگر نمی­خواهید هزینه زیادی را برای روکش دندان خود پرداخت کنید بهترین روکش برای شما کامپوزیت می­باشد. همچنین برای اینکه شما می­توانید هر زمانی که مایل باشید روکش کامپوزیت را به طور کامل از روی دندان­های خود بردارید، بسیاری از افراد این روش را انتخاب می­کنند. زمانی که لمینیت شما دچار آسیب شود شما نمی­توانید آنها را به طور کلی از روی دندان­های خود بردارید، بلکه باید آن را تعویض کنید.

شما در این مورد که لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت، باید به مواردی که در بالا بیان کردیم توجه بسیاری داشته باشید و بر اساس معیارهای خود یکی از این روش­های اصلاح طرح لبخند را انتخاب کنید. ما به طور کلی نمی­توانیم بگوییم که لمینیت زیباتر است یا کامپوزیت چرا که شما باید خودتان یکی از این موارد را با توجه به صحبت­های بالا انتخاب کنید.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، لطفا تمامی کادرها را به دقت پر کنید.

مقالات دیگر

articles

ایمپلنت بدون درد

ایمپلنت بدون درد دندان، یک روش درمانی است تا دندان‌ های آسیب دیده یا از دست رفته با دندان‌ های مصنوعی […]

بررسی دندان قروچه در شب

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با دندان قروچه در شب صحبت کنیم؛ همچنین عوارض این کار را نیز […]

جلوگیری از عفونت بعد از ایمپلنت

یکی از مهم ترین عوارض بعد از انجام کاشت دندان را می توان عفونت بعد از ایمپلنت دانست. این نوع عفونت […]

بررسی یک طرفه جویدن غذا

  در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با عوارض یک طرفه جویدن غذا و مشکلاتی که ممکن است، در […]

انتخاب رنگ ایمپلنت

انتخاب رنگ ایمپلنت ، یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که این روزها بسیاری از افراد با آن رو به […]

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را می توان مهم ترین مرحله بعد از انجام ایمپلنت دانست. برای این که بتوان […]

تاثیر ماریجوانا بر دندان

در این مقاله می خواهیم تا در رابطه با تاثیر ماریجوانا بر دندان صحبت کنیم. اگر شما نیز به این موضوع […]

لیفت لثه چیست؟

وضعیت دهان، دندان و لثه هر فرد با دیگری متفاوت است. برخی از افراد لثه های بلندی دارند و برخی دیگر […]

ویژگی‌ های یک مسواک خوب

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با ویژگی‌ های یک مسواک خوب صحبت کنیم. اهمیت سلامتی دندان ها بر […]

نایت گارد چه کمکی به ما می کند؟

نایت گارد یا محافظ شبانه، وسیله ای است که برای جلوگیری از خم شدن و آسیب دیدن دندان ها مورد استفاده […]

مشاوره و نوبت دهی