مجموعه دندانپزشکی و آموزشی

دکتر کابلــی فــرشچی

خانه   /   دستیاری   /   نوار ماتریکس چیست ؟

نوار ماتریکس چیست ؟

دکتر علی کابلی فرشچی 2023-04-10 972view 0 comment

می دانید که اصلی ترین کاربرد مربوط به نوار ماتریکس کدامند؟ شما هم قصد دارید تا باکیفیت ترین انواع نوارهای ماتریکس را تهیه و خریداری نمایید؟

نوارهای ماتریکس از پرکاربردترین ابزارهای مورد استفاده در حرفه ی دندانپزشکی می باشند. شما می توانید مدل های بسیار مختلف تجهیزات یاد شده را در ویترین بسیاری از فروشگاه ها مشاهده نمایید. البته در نظر بگیرید که هر یک از انواع نوارهای ماتریکس کاربرد و ویژگی های منحصر به فردی را دارند. بنابراین قبل از نهایی نمودن خرید مدنظرتان بهتر است که در مورد انواع نوارهای ماتریکس اطلاعاتی را به دست آورید.

نوار ماتریکس به نوعی از نوارهایی اطلاق می شود که جنس آنها پلاستیک یا فلز می باشد. البته توجه داشته باشید که فلز مورد استفاده در طراحی و ساخت نوارهای ماتریکس از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. بنابراین شما به راحتی می توانید نوار فلزی ماتریکس را در اطراف دندان های بیماران خود قرار دهید. نوارهای یاد شده بایستی به شکل کامل شکل دندان ها را به خود بگیرند. دندانپزشکان بعد از بستن نوار ماتریکس در اطراف دندان بیمار خود، می توانند دندان مذکور را مورد ترمیم قرار دهند. معمولا برای ترمیم چنین دندان هایی از مواد ترمیمی استفاده می کنند.

همچنین در نظر داشته باشید که نوار ماتریکس با توجه به اندازه و ابعادی که دارند به دو مدل برجسته و بدون برجسته تقسیم بندی می شوند. دندانپزشکان معمولا با توجه به نیاز خود می توانند بهترین مدل نوارهای ماتریکس را تهیه و آنها را مورد استفاده قرار دهند. شما می توانید قبل از خرید تجهیزات معرفی شده با متخصصان ما از وب سایت پیش روی خود در ارتباط باشید. چرا که در این صورت می توانید اطلاعات کاملی را در مورد نوار های ماتریکس به دست آورده و سپس این تجهیزات را سفارش دهید. همچنین جهت آموزش دستیاری دندانپزشکی نیز هم اکنون با آکادمی پیش روی خود در ارتباط باشید. در ادامه مقاله سعی داریم تا راجع به قیمت و راهنمای خرید و استفاده از نوارهای ماتریکس مطالب بیشتری را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

 

مشخصات مربوط به نوارهای ماتریکس

همانطور که در قسمت قبلی نیز به این موضوع اشاره شد، نوار ماتریکس یکی از پرکاربردترین و مهمترین تجهیزات دندانپزشکی می باشد. تجهیزات یاد شده از کارایی و کاربرد بسیار بالایی در درمان بسیاری از بیماریهای دندانی برخوردار است. شما هم می توانید پس از کسب اطلاعات کافی در خصوص تجهیزات یاد شده، اقدام به خرید آن نمایید. توجه داشته باشید که نوارهای ماتریکس توسط برندهای مختلف ایرانی و خارجی در حال تولید هستند. دندانپزشکان می توانند با کیفیت ترین انواع نوارهای یاد شده را مورد استفاده قرار دهند. دوام و کیفیت ساخت نوارهای ماتریکس از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار می باشد. از سوی دیگر دندانپزشکان می توانند قبل از خرید تجهیزات و ابزارهای یاد شده، مشخصات مربوط به آنها را با دقت مورد بررسی قرار دهند. جهت بررسی دقیق ویژگی های نوارهای مذکور می توانید با افراد خبره در این زمینه نیز مشورت نمایید.

مهمترین و اصلی ترین ویژگی های مربوط به نوار ماتریکس عبارتند از: طراحی شده از مواد اولیه بسیار مرغوب و ضد زنگ، ضخامت مربوط به نوارهای ماتریکس در حدود پنجاه میکرون می باشد، نوارهای یاد شده را می توانید به جای دیواره های از دست رفته دندان مورد استفاده قرار داد، نوارهای ماتریکس از قابلیت اتوکلاو برخوردار هستند و این امر بهداشت دندانی را هنگام استفاده از این تجهیزات بالا می برد، نوارهای یاد شده در ابعاد و اشکال مختلفی عرضه می شوند. توجه داشته باشید که نوارهای ماتریکس از اندازه های 5، 6 و 7 میلی متری برخوردارند. بنابراین شما می توانید از تجهیزات یاد شده برای اطفال و بزرگسالان استفاده نمایید. همچنین سازندگان نوارهای ماتریکس سعی دارند تا با بهره مندی از باکیفیت ترین مواد اولیه، بهترین نوارهای یاد شده را در بازار عرضه کنند.

انواع نوار ماتریکس

امروزه ترمیم دندان ها بدون استفاده از نوارهای ماتریکسی غیر قابل تصور می باشد. دندانپزشکان جهت فرم دهی به دندان بیماران خود بایستی از تجهیزات یاد شده استفاده کنند. همچنین مهمترین انواع نوارهای یاد شده عبارتند از:

– نوار ماتریکس پلاستیکی: این مدل از نوارهای ماتریکس از پلاستیک های شفاف تهیه و طراحی می شوند. دندانپزشکان جهت ترمیم دندان های خلفی بیماران خود از نوارهای یاد شده استفاده می کنند. همچنین برای ترمیم کامپوزیت دندان ها نیز می توان نوارهای ماتریکس یاد شده را مورد استفاده قرار داد.

– نوار ماتریکس فلزی:  نوار ماتریکس فلزی یکی از بهترین انواع نوارهای یاد شده هستند که از کیفیت و انعطاف پذیری بالایی برخوردارند. همچنین فلز مورد استفاده در طراحی نوارهای یاد شده ضد زنگ هستند و کاربرد بسیار گسترده ای را دارند.

 

کاربرد نوارهای ماتریکس

برخی از تجهیزات و ابزارهای مورد استفاده در حرفه ی دندانپزشکی از کارایی و کاربرد بسیار  بالایی برخوردار هستند. بدون شک نوار ماتریکس یکی از بهترین انواع تجهیزات یاد شده می باشد. چرا که دندانپزشکان بدون استفاده از نوارهای ماتریکس نمی توانند درمان لازم را بر روی دندان های بیماران خود پیاده کنند. از سوی دیگر دستیاران دندانپزشکی نیز می توانند در مورد کاربرد مربوط به نوارهای یاد شده اطلاعات دقیقی را به دست آورده و خدمات بی نظیری را ارائه دهند. مجموعه ما نیز توصیه می کند که در وهله ی اول راجع به موارد استفاده از نوارهای یاد شده تحقیق نمایید. چرا که در این صورت می توانید به راحتی از تجهیزات یاد شده استفاده کنید.

مهمترین و بارزترین کاربرد مربوط به نوار ماتریکس عبارتند از: مناسب برای ترمیم های هم رنگ در دندان های خلفی که برای این منظور از نوارهای ماتریکس شفاف استفاده می شود، ایجاد استحکام مناسب در دندان ها، راحتی در شکل دهی دندان ها، مناسب برای ترمیم کامپوزیت دندان ها، عملکرد دندانپزشکان را در درمان دندان ها تسریع می کند، در مدل های گوناگونی طراحی شده و مناسب برای تمام افراد می باشند. توجه داشته باشید که برخی از نوارهای ماتریکس از ماده ی سلولزی تهیه می شوند که این مدل از نوارها را نمی توان در ترمیم کامپوزیت دندانی مورد استفاده قرار داد. بالا بودن کاربرد مربوط به نوارهای ماتریکسی از مهمترین دلایل محبوبیت تجهیزات یاد شده می باشد.

نحوه ی استفاده از نوار های ماتریکس

یکی از مهمترین موضوعاتی که در خصوص نوار ماتریکس وجود دارد، نحوه ی استفاده از تجهیزات یاد شده می باشد. همانطور که اشاره کردیم از نوارهای ماتریکس به عنوان یک دیواره ی موقتی استفاده می کنند که دندانپزشکان بتوانند ماده ترمیمی را در مجاورت آنها قرار دهند. همچنین از سوی دیگر در حین تهیه حفره، دندان ها دیواره های خود را از دست می دهند. بنابراین نوارهای ماتریکس یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در درمان دندان های آسیب دیده می باشد. دندانپزشکان جهت کانتور درست دندانی و ایجاد کردن فرم از نوارهای یاد شده استفاده می کنند.

همچنین لازم به یادآوری می باشد که نوار ماتریکس توسط یک نگهدارنده در اطراف دندان به شکل محکم نگه داشته می شود. چرا که در این صورت دندانپزشکان می توانند ماده ترمیمی را به راحتی در جای خود  قرار دهند. البته بسیاری از دندانپزشکان با نحوه ی استفاده از تجهیزات یاد شده از نزدیک آشنا هستند. بنابراین با خیال آسوده نوارهای ماتریکس را تهیه می کنند. همچنین اشاره به این نکته از اهمیت حائزی برخوردار است که از نوارهای پلاستیکی جهت ترمیم دندان های کامپوزیتی استفاده می کنند. این در حالی می باشد که برای درمان و ترمیم دندان های خلفی می توان از نوارهای ماتریکسی معمولی استفاده کرد.

همچنین دندانپزشکان برای فرم دادن به نوار ماتریکس از صفحه کاغذهایی استفاده می کنند که سطح آنها مخلوطی از مواد باشد. سپس به کمک انتهای پنس یا یک برنیشر می توان فرم لازم را بر روی نوارهای ماتریکس پیاده کرد.

جای عکس

منظور از نگهدارنده ی یونیورسال و وج چیست؟

جهت نگه داشتن نوار ماتریکس نیاز به ابزار کوچکی دارید که به آن وج گفته می شود. وج ها جزو کوچکترین تجهیزات و ابزارهای مورد استفاده در دندانپزشکی می باشند. همچنین از این تجهیزات جهت فاصله انداختن بین دندان ها نیز استفاده می کنند. در واقع اصلی ترین وظیفه ی استفاده از وج، ایجاد فاصله بین دو دندان می باشد. همچنین وج های مورد استفاده در نگه داشتن نوارهای ماتریسی در انواع مختلفی تولید می شوند. از سایر کاربرد مربوط به وج می توان به قطع خونریزی لثه یا دندان ها اشاره کرد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که بدون استفاده از وج نمی توان از نوارهای ماتریکس بهره مند شد.

یکی دیگر از مهمترین ابزارهای مورد نیاز جهت نگه داشتن نوار ماتریکس را نگهدارنده های یونیورسال شکل داده اند. این ابزارها وسیله ای جهت نگه داشتن نوارهای یاد شده هستند و از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. مهمترین اجزای مربوط به نگهدارنده های یونیورسال عبارتند از: پیچ خارجی و داخلی، میله، شیار راهنما و مورب، frame و  vise. هر یک از اجزای یاد شده وظیفه ی منحصر به فردی را بر عهده دارند. شما بایستی در کنار خرید نوارهای ماتریکسی ، وج و نگهدارنده یونیورسال را نیز سفارش دهید.

قیمت نوار ماتریکس

اکنون که در مورد نوار ماتریکس و کاربرد مربوط به آن اطلاعاتی را به دست آورید، می توانید سفارش خود را نهایی نمایید. سوال های بسیار متعددی در خصوص نوارهای ماتریکسی ذهن خریداران را به سوی خود مشغول نموده است. از مهمترین این سوال ها می توان به قیمت نوارهای ماتریکسی اشاره نمود. شما می توانید قیمت عرضه شده برای نوار ماتریکس را از وب سایت فروشگاه های مختلف مورد بررسی قرار دهید. همچنین توصیه می گردد که همیشه خرید تجهیزات دندانپزشکی مورد نیاز خود را از فروشگاه های شناخته شده انجام دهید. قیمت مربوط به نوارهای پلاستیکی با توجه به جنسی که دارند، بسیار مختلف می باشد. شما می توانید بهترین انواع این تجهیزات را با کمترین قیمت ممکن تهیه و خریداری نمایید.

راهنمای خرید باکیفیت ترین انواع نوار ماتریکس

جهت خرید و استفاده از نوار ماتریکس می توانید فرصت را از دست نداده و با توجه به میزان نیاز خود، سفارش تان را ثبت کنید. البته توصیه می گردد که در حین خرید نوارهای ماتریکس به یکسری از موارد توجه لازم را داشته باشید. مهمترین آیتم های مورد توجه در حین خرید اینترنتی نوارهای ماتریکس عبارتند از:

– حتما جنس و انواع مربوط به نوار ماتریکس را با دقت مورد بررسی قرار داده تا از این طریق بتوانید خرید مدنظرتان را شکل دهید.

– در مورد نحوه ی استفاده از تجهیزات و ابزارهای یاد شده تحقیق نموده و به درستی از نوارهای ماتریکسی استفاده نمایید.

– سعی کنید به همراه خرید نوارهای ماتریکسی، نگهدارنده های یاد شده را نیز سفارش دهید. چرا که بدون نگهدارنده های یونیورسال و وج نمی توانید از نوارهای مذکور استفاده کنید.

سخن پایانی

نوار ماتریکس همانطور که در قسمت های قبلی هم ملاحظه نمودید یکی از پرکاربردترین ابزارهای مورد استفاده در دندانپزشکی می باشد. این مدل از نوارها تنوع بسیار بالایی را دارند و دندانپزشکان می توانند مناسب ترین انواع نوارهای مذکور را تهیه کنند. همچنین کاربرد نوارهای ماتریکس نیز بسیار گسترده می باشد. شما می توانید جهت نگه داشتن نوارهای یاد شده از نگهدارنده های گوناگونی نیز استفاده کنید. از مهمترین این نگهدارنده ها می توان به وج و یونیورسال اشاره کرد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، لطفا تمامی کادرها را به دقت پر کنید.

مقالات دیگر

articles

ایمپلنت بدون درد

ایمپلنت بدون درد دندان، یک روش درمانی است تا دندان‌ های آسیب دیده یا از دست رفته با دندان‌ های مصنوعی […]

بررسی دندان قروچه در شب

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با دندان قروچه در شب صحبت کنیم؛ همچنین عوارض این کار را نیز […]

جلوگیری از عفونت بعد از ایمپلنت

یکی از مهم ترین عوارض بعد از انجام کاشت دندان را می توان عفونت بعد از ایمپلنت دانست. این نوع عفونت […]

بررسی یک طرفه جویدن غذا

  در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با عوارض یک طرفه جویدن غذا و مشکلاتی که ممکن است، در […]

انتخاب رنگ ایمپلنت

انتخاب رنگ ایمپلنت ، یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که این روزها بسیاری از افراد با آن رو به […]

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را می توان مهم ترین مرحله بعد از انجام ایمپلنت دانست. برای این که بتوان […]

تاثیر ماریجوانا بر دندان

در این مقاله می خواهیم تا در رابطه با تاثیر ماریجوانا بر دندان صحبت کنیم. اگر شما نیز به این موضوع […]

لیفت لثه چیست؟

وضعیت دهان، دندان و لثه هر فرد با دیگری متفاوت است. برخی از افراد لثه های بلندی دارند و برخی دیگر […]

ویژگی‌ های یک مسواک خوب

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با ویژگی‌ های یک مسواک خوب صحبت کنیم. اهمیت سلامتی دندان ها بر […]

نایت گارد چه کمکی به ما می کند؟

نایت گارد یا محافظ شبانه، وسیله ای است که برای جلوگیری از خم شدن و آسیب دیدن دندان ها مورد استفاده […]

مشاوره و نوبت دهی