درمان ریشه

درمان ریشه یا عصب کشی از جمله مهمترین اقداماتی است که در کلینیک های دندان پزشکی به انجام می رسد.

در این روش پالپ جراحی شده و عصب دندان خارج می گردد و چنانچه بیمار درد و ناراحتی از بابت عفونت در ناحیه پالپ داشته باشد آن درد تسکین می یابد.

به دلیل اهمیت موضوع درمان ریشه در این نوشته بر آن هستیم تا راجع به آن بیشتر بگوییم. همراه ما بمانید.

صفر تا صد درباره درمان ریشه

در درمان ریشه پالپ تخلیه می گردد. گفتنی است که پالپ عصب ها و رگ های خونی را شامل می شود و از جمله مهمترین اعضایی است که به دندان قابلیت رشد می دهد.

در صورتی که عفونت تشدید پیدا کند و یا پوسیدگی دندان وسیع گردد، این پوسیدگی و عفونت به قسمت پالپ و ریشه دندان می رسد و فشار داخلی درون دندان افزایش پیدا می کند. این موضوع باعث ایجاد درد در قسمت ریشه دندان می شود. گفتنی است که درد در ناحیه پالپ بسیار شدید و در بسیاری از موارد غیر قابل تحمل است.

برای درمان ریشه دندان باید به کجا مراجعه نمود؟

درمان ریشه یا عصب کشی توسط دندانپزشک عمومی به انجام می رسد، اما اگر شرایط پیچیده باشد و در موارد خاص حتما باید به متخصص درمان ریشه مراجعه نمود.

شما برای درمان ریشه می توانید به مرکز دندانپزشکی دکتر کابلی مراجعه نمایید.

چه زمانی به درمان ریشه نیاز داریم؟

• در صورت تروما و یا آسیب ناگهانی به ریشه دندان
  • در صورت ایجاد شکستگی و یا ترک در دندان
  • زمانی که پوسیدگی دندان شدید شود و به ریشه دندان سرایت پیدا کند.

به عصب رسیدن دندان چه علائمی دارد؟

• اگر درد دندان شما مزمن و مداوم باشد به احتمال زیاد پوسیدگی به ریشه رسیده است و دندان شما حتما باید عصب کشی شود.
  • اگر در زمان جویدن غذا و یا استفاده از مواد غذایی و مایعات سرد و گرم دچار درد در ناحیه دندان می شوید، به احتمال زیاد دندان شما باید عصب کشی شود.
  • اگر دندان شما لق شده است و یا شکستگی در آن ایجاد گشته است.
  • عفونت در قسمت درونی پالپ دندان رنگ دندان شما را تغییر می دهد. در چنین شرایطی دندان شما حتما باید درمان ریشه شود.
  • اگر در قسمت لثه احساس سوزش دارید و یا لثه های شما متورم شده اند و یا اصطلاحا آبسه کرده اند.
  • در صورت خارج شدن هر گونه ترشح از جمله ترشحات چرکی از دندان و لثه باید درمان ریشه را جدی بگیرید.

مراحل درمان ریشه

1. بی حسی موضعی

درمان ریشه درمانی دردناک است. دلیل آن است که پزشک مستقیما ریشه، یعنی مهمترین قسمت دندان را هدف قرار می دهد. از این رو تزریق آمپول بی حسی لازم می باشد. به همین دلیل پزشک در مرحله ی اول با تزریق داروی بی حس کننده، نوعی بی حسی موضعی را در دهان بیمار به وجود می آورد.

گفتنی است که شما احتمالا در این مرحله احساس درد زیادی را از بابت سوزن آمپول احساس کنید، اما این درد موقتی است و اثر آن به زودی از بین خواهد رفت. لازم به ذکر است که در زمان درمان ریشه شما کاملا به هوش هستید اما در ناحیه دهان و دندانی که عفونت کرده است دردی را احساس نمی کنید.

1. خارج کردن پالپ

بعد از تزریق مواد بی حس کننده، دندانپزشک با استفاده از فرز دندانپزشکی روزنه ی کوچکی را در تاج دندان بیمار ایجاد می کند و سپس به خارج نمودن پالپ اقدام می نماید. توث فایل عنوان وسیله ای است که دندانپزشک با استفاده از آن پالپ را از دندان بیمار خارج می کند. گفتنی است که اجرای این مرحله به دقت و تمرکز زیادی نیاز دارد. با این حال چون هر دندان شرایط خاص خودش را دارا می باشد و احتمال دارد که بعضی از دندان ها چند کانال داشته باشند، علاوه بر دقت و تمرکز، صرف نمودن وقت زیاد نیز در این مرحله تاثیرگذار می باشد.

1. پر کردن دندان

پس از درمان ریشه و بعد از اینکه پالپ تخلیه شد دندانپزشک روزنه ی ایجاد شده را با مواد خاصی پر می کند. این ماده از دندان مراقبت نموده و از آن محافظت می کند. در نهایت برای ایجاد زیبایی و همچنین به منظور محافظت بیشتر از دندان پیشنهاد می شود که دندان عصب کشی شده را روکش نمایید.

بعد از درمان ریشه یا عصب کشی

به دلیل تزریق داروی بی حسی و همچنین به دلیل اثرات مواد بی حس کننده ممکن است پس از درمان ریشه دچار درد در ناحیه لثه شوید و یا اصطلاحا لثه ی شما دچار التهاب گردد. گفتنی است که در صورت بروز چنین مشکلی ممکن است دندانپزشک داروهای مختلفی از جمله مسکن های مختلف را برای کاهش درد تجویز نماید.

با این حال چنانچه این درد بیش از چند روز به طول انجامد، بهتر است تا مجددا به متخصص درمان ریشه مراجعه نمایید.

گفتنی است که شما یک روز پس از درمان ریشه می توانید انجام کارهای روزمره خودتان را از سر بگیرید.

لازم به ذکر است که پیش از پر کردن دندان با مواد پر کننده و همچنین پیش از روکش گذاشتن بر روی دندان، شما باید از جویدن و یا گاز زدن مواد غذایی سفت با دندان عصب کشی شده خودداری نمایید.

لازم است چند روز پس از درمان ریشه مجددا به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نموده و با تهیه عکس رادیوگرافی از دندان در رابطه با عدم وجود عفونت اطمینان حاصل نمایید.

نکته ی مهم:

حتما و الزاما دندان عصب کشی شده را روکش کنید. روکش ها شبیه به دندان هستند و در برابر عوامل مخرب و آسیب زا، از دندان شما مراقبت می کنند. البته احتمالا چند روز طول می کشد تا به این عضو جدید عادت کنید، اما ارزشش را دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با درمان ریشه و موضوعات مرتبط با آن می توانید به مرکز دندانپزشکی دکتر کابلی مراجعه نمایید.

هزینه عصب کشی دندان چقدر است؟

عوامل و آیتم های مختلفی بر روی هزینه درمان ریشه اثرگذار هستند که از این میان می توان به شرایط دندان ها، تعداد کانال های موجود در دندان، میزان پوسیدگی در قسمت عاج دندان، عفونت ها و… اشاره کرد.

گفتنی است که اگر لازم باشد پزشک فرد را به متخصص درمان ریشه ارجاع دهد، احتمالا هزینه این کار افزایش پیدا خواهد کرد. دلیل آن است که متخصص، دندان هایی با شرایط پیچیده تر و با تعداد کانال بیشتر را درمان می کند.

برای انجام این کار گاهی لازم است پزشک از لیزر استفاده کند. استفاده از لیزر به پاکسازی کامل پالپ کمک می کند و در درمان ریشه بسیار موثر می باشد، اما هزینه درمان را افزایش می دهد.

عصب کشی دندان چه عوارضی دارد؟

عصب کشی درمانی است که با کمک آن می توان دندان پوسیده و یا خراب را نجات داد. اما این فرآیند مانند هر فرآیند پزشکی دیگری دارای عوارض خاص خودش می باشد. در ادامه بعضی از مهمترین عوارض عصب کشی یا درمان ریشه را ذکر می کنیم و توضیحاتی را نیز ارائه می نماییم.

• ایجاد عفونت: عصب کشی یعنی درمان ریشه دندان، این بخش یک عضو مهم و حیاتی در دندان می باشد. اگر این فرآیند به درستی و با رعایت کامل مسائل بهداشتی انجام نگیرد، ایجاد عفونت گریز ناپذیر خواهد بود. ایجاد عفونت به ایجاد آبسه منجر می گردد. البته با مراجعه به یک پزشک حاذق و متخصص و همچنین با تشخیص درست و به موقع می توان از ایجاد عفونت جلوگیری به عمل آورد.
  • ایجاد درد: عصب کشی نوعی جراحی است و جراحی با درد همراه می باشد. از این رو تا چند روز پس از درمان ریشه ممکن است در ناحیه ریشه دندان احساس درد داشته باشید. این درد طبیعی است و در بهترین حالت با مصرف دارو قابل کنترل می باشد. لازم به ذکر است که اگر درد شما مزمن شود و در ناحیه درمان شده دچار عفونت شوید حتما و الزاما باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.
  • درد مجدد: گاهی پیش می آید که بیمار در ناحیه جراحی شده مجددا احساس درد داشته باشد. این اتفاق معمولا بعد از چند سال رخ خواهد داد. دندان در چنین شرایطی به درمان مجدد ریشه نیاز پیدا خواهد کرد. در علم پزشکی به این نوع درمان ReEndo می گویند.

درمان مجدد ریشه یا ری اندو

در جراحی اندو معمولا پزشکان کل ریشه دندان را درمان کرده و عصب ها را به طور کامل تخلیه می کنند.

با این حال در شرایطی ممکن است، عصب ها به طور کامل تخلیه نشوند و یا عفونت به درون کانال ها نفوذ نماید. در این صورت دندان بیمار پس از سپری شدن مدتی دردناک شده و پزشک درمان ری اندو را تجویز می نماید.

گفتنی است که ری اندو یا عصب کشی مجدد، به مراتب سخت تر از درمان ریشه می باشد. از این رو شاید بیمار به جراحی APICO  نیاز پیدا کند.

پست و کور دندان

اگر پوسیدگی حجم زیادی از دندان را شامل شود و بیش از ۵۰ درصد بافت دندان پوسیده گردد، پزشک درمان پست و کور را تجویز خواهد کرد. این روش درمانی به دو صورت ریختگی و فایبر به انجام می رسد. در حالت ریختگی ابتدا قسمت های پوسیده دندان برداشته می شوند و پس از آن قسمتی از فضای پر شده عصب تخلیه می گردد. در نهایت پزشک قالب گیری را انجام می دهد. این قالب که ریشه و تاج دندان را کاور می کند، در لابراتوار ساخته می شود.

پس از آماده شدن، این قالب روی دندان قرار می گیرد و بعد از آن روکش بر روی آن سوار می شود. به این روش درمانی پست و کور ( POST CORE)  می گویند، که برای درمان دندان هایی با آسیب گسترده موثر می باشد.

روش فایبر

اگر دندان آسیب جزئی داشته باشد، درمان با روش فایبر به انجام می رسد. این روش درمانی تنها به یک جلسه نیاز خواهد داشت. در نهایت نیز نیازی به قالب گیری و ارسال به لابراتوار وجود ندارد. در این روش فضای عصب دندان به میزان مورد نظر تخلیه می شود و توسط پست فایبر پر می گردد. در نهایت نیز تاج دندان روکش خواهد شد.

درمان ریشه چه مزایایی دارد؟

زمانی که پوسیدگی به ریشه دندان می رسد، دو راه پیش روی بیمار قرار می گیرد.

1. وی می تواند با کشیدن دندان درد ناشی از پوسیدگی و خرابی را برطرف نماید.
  2. وی می تواند درمان ریشه انجام دهد و دندان را حفظ نماید و درد را نیز برطرف کند.

درمان ریشه چند مزیت دارد؛ در ادامه از این مزایا بیشتر خواهیم گفت:

• با روش درمان ریشه و حفظ دندان، جویدن راحت و بسیار کارآمد خواهد بود.
  • با حفظ دندان، دهان ظاهری زیباتر خواهد داشت.
  • حفظ یک دندان، به سایر دندان ها کمک می کند تا سایش و یا فشار بیش از حدی را تحمل نکنند.
  • حفظ دندان طبیعی، برای سلامت لثه مفید است.

مراقبت های پس از درمان ریشه دندان

• درمان ریشه به این معنی نیست که دندان درمان شده دیگر نیازی به مراقبت و رعایت بهداشت ندارد. پس از درمان ریشه، دست کم دو بار مسواک زدن را در برنامه روزانه بگنجانید.
  • چند ساعت الی یک روز پس از درمان ریشه، سعی کنید با دندان ترمیم شده غذای سفت گاز نگیرید.
  • دندان عصب کشی شده را حتما روکش نمایید.

درمان ریشه چقدر زمان می برد؟

به طور کلی می توان تخمین زد که درمان ریشه بین ۳۰ دقیقه الی ۶۰ دقیقه زمان می برد. اما اگر مشکل پیچیده باشد، احتمالا پزشک به یک ساعت و نیم زمان نیاز پیدا خواهد کرد.

گفتنی است که نوع دندان، میزان پوسیدگی، تعداد کانال های موجود در دندان و… از جمله مهمترین عواملی هستند که مدت زمان درمان ریشه بر اساس آنها تعیین می شود.

جمع بندی و نتیجه گیری

• عصب کشی درمانی است که به واسطه ی آن پالپ جراحی می گردد و عصب دندان از آن خارج می شود. از این رو اگر بیمار دردی به دلیل عفونت در ناحیه پالپ داشته باشد، آن درد تسکین خواهد یافت.
  • این فرآیند توسط دندانپزشک عمومی به انجام می رسد، اما در صورت پیچیده بودن شرایط حتما باید به متخصص درمان ریشه مراجعه نمود.

شرایط دندان ها، تعداد کانال های موجود در دندان، میزان پوسیدگی در قسمت عاج دندان، عفونت ها و… بر روی هزینه درمان ریشه تاثیرگذار هستند.