کشیدن دندان

وقتی که فرد به سن ۶ سالگی می رسد، دندان های شیری او لق می شوند و جای آنها را دندان دائمی می گیرد. اگر چه به نظر می رسد که عمر دندان دائمی همیشگی است و باید برای یک عمر باقی بماند، اما دلایل زیادی برای کشیدن دندان وجود دارند. به دلیل اهمیت این موضوع ما در این فرصت بر آن هستیم تا از کشیدن دندان بیشتر بگوییم. اگر سوالات زیادی در این باره در ذهن دارید این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

هر آنچه که لازم است درباره کشیدن دندان بدانیم

کشیدن دندان، اصطلاحی است که به خارج نمودن ریشه ی دندان از لثه اطلاق می گردد. این فرآیند معمولا بدون درد به انجام می رسد. کما اینکه کشیدن دندان زمانی اصولی و قابل توجیه است که کمترین آسیب را به بافت های مجاور وارد سازد. با این تفاسیر به نظر می رسد که انجام این کار را تنها باید به نیروی متخصص و آموزش دیده سپرد.

چنانچه قصد کشیدن دندان را داشته باشید پیشنهاد ما به شما این است که به مرکز دندانپزشکی دکتر کابلی مراجعه نمایید.

چه زمانی کشیدن دندان لازم است؟

معمولا کشیدن دندان آخرین گزینه ای است که برای درمان پیشنهاد می شود. اگر دندان شما پوسیده و یا شکسته باشد، پزشک سعی می کند تا با ترمیم و پر کردن آن را درمان نماید. با این حال اگر دندان شما قابل ترمیم نباشد و یا پزشک نتواند با روش های معمول آن را درمان نماید، بیرون کشیدن آن از دهان و بافت لثه آخرین راه حل است.

در ادامه مهمترین دلایل کشیدن دندان را ذکر می کنیم:

پوسیدگی دندان: اگر میزان پوسیدگی زیاد باشد و پزشک نتواند آن را به کمک روش های معمول درمان بکند، گزینه ی کشیدن دندان مطرح می شود. گفتنی است زمانی پوسیدگی شدید است که به ناحیه ی پالپ برسد. (پالپ ناحیه ای است که اعصاب و رگ های خونی در آن وجود دارند).

اگر باکتری ها به این ناحیه وارد شوند، میزان عفونت شدت پیدا خواهد کرد. در چنین شرایطی معمولا پزشک درمان ریشه را مطرح می کند. اگر پوسیدگی آنقدر شدید باشد که درمان ریشه راهگشا نباشد و یا نتوان دندان را با درمان ریشه اصلاح کرد، پزشک معمولا کشیدن دندان را پیشنهاد می دهد. شایان ذکر است که گزینه کشیدن زمانی مطرح می شود که شرایطی برای درمان دیگر وجود نداشته باشد و اصطلاحا دندان از دست رفته باشد.

بروز بیماری بدخیم نیز دلیل دیگری است که کشیدن دندان را الزامی می کند. به عنوان مثال اگر فرد مبتلا به بیماری سرطان باشد لازم است تا هرگونه عفونت به سرعت از بدن او دور شود؛ در این شرایط اگر دندان فرد عفونت کند پزشک کشیدن را تجویز می کند. چرا که درمان عفونت اندکی زمان بر است و ممکن است با بیماری سرطان تداخل پیدا کند.

لزوم خارج کردن دندان از دهان:

بیماری های لثه: عفونت بافت ها و استخوان لثه را با نام بیماری پریودنتال می شناسند. لثه به عنوان حامی دندان در دهان عمل می کند و سلامت آن برای سلامت دندان ضروری است. با این حال اگر لثه بیمار شود و یا لثه شل گردد، دندان لق خواهد شد. این موضوع می تواند کشیدن دندان را در پی داشته باشد.

ارتودنسی: ارتودنسی به معنای مرتب کردن دندان ها و نظم و ترتیب دادن به آنها است. از این رو پزشک پیش از انجام ارتودنسی باید دهان و فضای آن را آماده کند. لازم است بدانید که گاهی پزشک برای دست یافتن به این هدف مجبور می شود تا بعضی از دندان ها را بکشد و فضایی که مورد نیاز می باشد را تدارک ببیند.

در همین زمینه گفتنی است که گاهی بعضی از دندان ها درون لثه نهفته هستند. این موضوع می تواند مرتب نمودن دندان ها را با تداخل همراه نماید. به همین خاطر لازم است تا پزشک دندان نهفته را بکشد و یا آن را بر سر جای خودش بیاورد. از این رو چنین مواردی دندانپزشک را وادار می سازنند تا به درمان های دیگر از جمله کشیدن دندان متوسل شود.

فرآیند کشیدن دندان:

پیش از کشیدن دندان لازم است تا پزشک لثه و بافت استخوانی را جدا کند. سپس او با استفاده از Forceps دندان را به عقب و جلو حرکت می دهد. این فرآیند باعث می شود تا ریشه های دندان که درون استخوان فک قرار گرفته اند شل شوند.

بعد از کشیدن دندان یک لخته خون در حفره دندانی ایجاد می شود. لازم است تا فرآیند های بهداشتی از جمله شستشو و قرار دادن گاز استریل در حفره دندانی به مدت ۳۰ دقیقه الی یک ساعت به انجام برسد.

گفتنی است که گاهی حفره دندانی به مقدار زیادی باز می شود و خونریزی شدت پیدا می کند. در چنین شرایطی پزشک معمولا آن ناحیه را بخیه می زند و این چنین شرایط را برای بهبود فراهم می آورد.

آیا کشیدن دندان دوره نقاهت دارد؟

تمامی اعمال جراحی از جمله جراحی های سرپایی، دارای دوره نقاهت هستند. کما اینکه کشیدن دندان به عنوان یک جراحی ساده و سبک از این امر مستثنی نیست. از این رو پس از انجام این کار لازم است تا بیمار بعضی از دستورالعمل ها را اجرا نموده و نسبت به بعضی از امور پرهیز داشته باشد. انجام اصولی و مستمر این مراقبت ها سبب می شود تا میزان بروز عفونت به حداقل کاهش پیدا نماید. گفتنی است که اگر بیمار در اجرای این مراقبت ها موفق نباشد و آنها را با تاخیر به انجام برساند بهبودی به میزان چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

اقدامات لازم پیش از خارج کردن دندان از دهان:

پیش از انجام این کار لازم است تا بعضی اقدامات را به انجام برسانید. لذا اگر داروی خاصی را مصرف می کنید لازم است تا پزشک خودتان را مطلع کنید.

گفتنی است که کشیدن دندان یک جراحی ساده و اصطلاحا سرپایی است اما اگر بیماری خاصی دارید و یا تحت نظر پزشک هستید، بهتر است تا پزشک خودتان را نسبت به این امر مطلع نمایید.

مهمترین مشکلات بعد از کشیدن دندان

خشکی حفره، یکی از مهمترین معضلاتی است که ممکن است پس از کشیدن دندان رخ دهد. شستشوی زیاد، تروما و یا آلوده بودن گاز استریل از جمله دلایلی هستند که می توانند باعث خشکی حفره شوند.

این مشکل ورود مواد غذایی به داخل حفره دندانی را در پی خواهد داشت. از این رو فعال شدن میکروب ها در این ناحیه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

ایجاد بوی بد، ایجاد درد و… از جمله اولین نشانه های خشکی حفره می باشند.

در چنین شرایطی معمولا پزشک درمان دارویی را تجویز نمی کند. شستشوی روتین و قرار دادن پانسمان بر روی حفره از جمله درمان های موثر برای مشکل خشکی حفره می باشند.

نکته ای که ذکر آن در این باره اهمیت دارد این است که اگر درمان را در اسرع وقت آغاز کنیم، بدون نیاز به دارو و در کوتاه ترین زمان ممکن می توانیم به بهبود امید داشته باشیم. اما اگر درمان به سرعت انجام نپذیرد، احتمالا بیماری پیشرفت خواهد کرد و درمان دارویی الزامی خواهد بود.

آیا کشیدن دندان عوارض دارد؟

هر عملی که ما در زندگی انجام می دهیم دارای نکات مثبت و منفی است. کشیدن دندان از این امر مستثنی نیست. در ادامه مهمترین عوارض پس از کشیدن دندان را ذکر می کنیم:

• عفونت: عفونت از شایع ترین و مهم ترین مشکلاتی است که ممکن است پس از انجام این کار رخ دهد. دلیل آن است که دهان ما پر از باکتری می باشد. فعال شدن بیش از حد این باکتری ها عامل اصلی عفونت است. پس از کشیدن دندان، دندانپزشک برای استفاده و یا عدم استفاده از آنتی بیوتیک تصمیم گیری می کند. گفتنی است که در حالت عادی بعد از انجام این فرآیند نیازی به استفاده از چرک خشک کن یا آنتی بیوتیک نیست اما اگر درد، خونریزی و یا تورم وجود داشته باشد و بیش از ۴۸ ساعت به طول انجامد به احتمال زیاد به استفاده از چرک خشک کن نیاز پیدا خواهیم کرد. ناگفته نماند که بیمار تحت هیچ شرایطی مجاز به استفاده خود سرانه از آنتی بیوتیک ها نخواهد بود و مشورت با پزشک در این باره الزامی است.
  • تحلیل استخوان لثه: این مورد از دیگر عوارضی است که وقوع آن پس از کشیدن دندان حتمی است. از این رو پزشکان جایگزینی با ایمپلنت دندانی را توصیه می کنند. در توضیح این نکته گفتنی است زمانی که فرد دندانی را از دست می دهد، استخوان نگه دارنده ی آن توسط بدن جذب می شود که در علم پزشکی به این فرآیند تحلیل استخوان لثه گفته می شود.

عوارض کشیدن دندان

• سوراخ شدن سینوس ها: پیشانی و صورت محل قرار گیری بعضی از حفره های سینوسی هستند. این حفره ها از کیسه های هوا تشکیل شده اند. بعضی از آنها در مجاورت استخوان فک قرار دارند. از این رو در زمان انجام هرگونه عمل جراحی از جمله کشیدن دندان، دندانپزشک بایستی از حفره های سینوسی مراقبت کند تا ناخواسته به آنها آسیب نرساند. دندان هایی که در فک عقب قرار گرفته اند فاصله ی بسیار اندکی با حفره های سینوسی دارند.

گفتنی است که وارد شدن هرگونه صدمه به سینوس ها، آسیب هایی را به سایر اعضای بدن وارد می کند. چشم ها، بینی و حتی مغز از جمله این اعضا هستند.

اجرای چه دستورالعمل هایی پس از کشیدن دندان الزامی است؟

چندین روز بعد از کشیدن دندان، بافت ها بهبود پیدا می کنند. درد، خونریزی و حتی تورم از جمله عوارضی هستند که وقوع آنها در نخستین روزهای پس از انجام این کار اجتناب ناپذیر می باشد. با این حال با رعایت بعضی از موارد می توان عوارض و درد را تا حد زیادی کاهش داد. در ادامه مهمترین دستورالعمل ها را در این باره ذکر می کنیم:

• اگر پزشک برای شما مسکن تجویز کرده است بایستی آنها را طبق دستورالعمل مصرف کنید.
  • احتمالا ۳ الی ۴ ساعت پس از کشیدن دندان باید گاز استریل را بر روی لثه قرار دهید.
  • لازم است تا گاز استریل را گاز بگیرید. این فرآیند به کاهش و قطع خونریزی کمک می کند. اگر گاز استریل شما پر از خون شد آن را تعویض نکنید چون لخته ایجاد شده و چسبیده شده به گاز کنده خواهد شد و خونریزی مجددا شروع می شود.
  • بلافاصله و پس از کشیدن دندان لازم است تا یک کیسه یخ را بر روی موضع قرار دهید. قرار دادن کیسه یخ به کاهش تورم کمک می کند. کیسه یخ را در فواصل زمانی معین و هر بار به مدت ۱۰ دقیقه بر روی موضع قرار دهید و سپس بردارید.
  • تا ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان، از انجام هر گونه فعالیت سنگین اجتناب کنید. به طور کلی سعی کنید تا فعالیت زیادی انجام ندهید.
  • به مدت ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان، دهانتان را نشویید. این عمل ممکن است باعث کنده شدن لخته خون شود.
  • به مدت ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان، آب نمک قرقره کنید و دهانتان را به آرامی شستشو دهید.
  • بعد از کشیدن دندان سیگار نکشید.

بعد از کشیدن دندان در صورت وقوع چه مشکلاتی لازم است تا با دندانپزشک تماس بگیریم؟

اگر جای دندان از دست رفته کمی دردناک است، لازم نیست خیلی نگران باشید. درد خفیف در ناحیه دندان از دست رفته طبیعی است و پس از گذشت چند روز بهبود پیدا می کند. گفتنی است که خونریزی و تورم خفیف نیز در این ناحیه طبیعی است. با این حال اگر خونریزی شدید باشد و پس از گذشت ۵ ساعت بهبود پیدا نکند لازم است تا با دندانپزشک خود تماس بگیرید و وی را نسبت به این موضوع مطلع کنید.

گفتنی است که تب و لرز، حالت تهوع، ترشح زیاد در ناحیه دندان از دست رفته، تنگی نفس و سرفه از جمله علائمی هستند که در صورت وقوع آنها بایستی با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

ضرورت کشیدن دندان عقل

احتمالا با فرآیند کشیدن دندان عقل آشنا هستید. با این حال اگر دندان عقل شما نیمه نهفته باشد، احتمالا پلاک ها و باکتری ها در آن ناحیه تجمع گردند. جمع شدن پلاک و باکتری احتمال عفونت لثه یا پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. از این رو و تنها با توصیه پزشک لازم است تا چنین دندانی کشیده شود.

گفتنی است که اگر دندان عقل شما به درستی بیرون زده است و عملکرد خوبی دارد لازم نیست تا آن را بکشید.

جمع بندی و نتیجه گیری:

• به خارج کردن دندان از لثه کشیدن دندان گفته می شود.
  • پوسیدگی، بیماری لثه و ارتودنسی از جمله دلایل کشیدن دندان هستند.
  • پس از انجام این فرآیند لازم است تا بیمار بعضی از دستورالعمل ها را اجرا نموده و دوره درمان را کامل کند.
  • برای انجام آن حتما باید به یک کلینیک معتبر مراجعه نمایید.

چنانچه قصد کشیدن دندان را دارید پیشنهاد ما به شما این است که به مرکز دندانپزشکی دکتر کابلی مراجعه نمایید