مجموعه دندانپزشکی و آموزشی

دکتر کابلــی فــرشچی

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی برای کودکانی که اضطراب شدید دارند، کودکانی که در فرایند درمان نمی توانند بی حرکت بمانند و کودکانی که فرایند درمان شان طولانی مدت است انجام می شود. دندانپزشکی کودکان با بیهوشی به طور کلی برای غلبه بر بروز استرس و اضطراب در کودکان صورت می گیرد.

اگر چه دندانپزشک متخصص در تمام مراحل درمان سعی می کند تا کودک را با روند کارهای دندانپزشکی همراه نماید اما با توجه به میزان درک کودک از درد و ترس ناشی از تجهیزات پزشکی و محیط درمان، گاهی این استرس خارج از کنترل می شود و در فرایند درمان اختلال ایجاد می نماید. از این رو دندانپزشکی کودکان با بیهوشی مناسب ترین تکنیک برای مدیریت درد و بی قراری های کودکان و همچنین پیشبرد یک درمان مطمئن و کاملا ایمن می باشد.

در این مقاله علمی با انواع بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی، عوارض احتمالی آن و مطالب مفید دیگری آشنا خواهیم شد.

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی

اضطراب علاوه بر اینکه تاثیرات منفی بر کودک دارد، می تواند روند درمان را با مشکلاتی مواجه نماید. در آغاز دندانپزشکی کودکان، دندانپزشک متخصص سعی می کند تا فرایند درمان را توضیح دهد و او را از لحاظ روانی آماده کند. با این کار دندانپزشک با کمک والدین سعی خواهد کرد تا استرس و اضطراب کودک را مهار نماید و او را آرام کند. با این حال همیشه این تکنیک جوابگو نیست، به ویژه در کودکانی که درک کاملی از درد و درمان ندارند. در این موقعیت دندانپزشک متخصص برای پیشبرد یک درمان موفق باید دست به دامان بیهوشی شود. 

چه زمانی دندانپزشکی کودکان با بیهوشی انجام می شود ؟

معمولا دندانپزشک متخصص سعی می نماید تا جایی که امکان دارد بدون بیهوشی کارهای درمانی دندان های کودک را انجام دهد. با این حال در موارد خاص، دندانپزشکی کودکان با بیهوشی باید انجام شود. این موارد عبارتند از: 

  • در صورتی که شرایط فیزیکی کودک نامناسب باشد. برای مثال در صورتی که کودک به ناتوانی جسمی و ذهنی مبتلا باشد، دندانپزشک متخصص ممکن است از بیهوشی استفاده نماید.
  • کودکانی که سن شان خیلی کم باشد، معمولا نمی توانند با پزشک یک مشارکت دوستانه و سازنده داشته باشند. در این شرایط دندانپزشکی کودکان با بیهوشی انجام می شود.
  • شرایط روحی نامناسب مانند استرس و همچنین اضطراب خارج از کنترل نیز از مواردی هستند که نیاز به بیهوشی کودک دارند.
  • گاهی تعداد دندان های آسیب دیده در کودک خیلی زیاد می باشند و باید ترمیم و عصب کشی شوند. البته به طور کلی متخصص دندانپزشکی اطفال در چنین مواردی بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی را توصیه نمی کند، مگر این که سن کودک خیلی پایین باشد و نتواند پروسه درمان را تحمل کند. 
  • دندانپزشکی کودکان با بیهوشی برای کودکانی که به هیچ عنوان حاضر به نشستن بر روی یونیت دندانپزشکی نیستند نیز توصیه می شود. این نوع از کودکان ممکن است که در حین درمان واکنش های غیر منتظره نشان دهند که باعث اختلال در فرایند درمان می شوند. حتی ممکن است این واکنش ها باعث شوند تا ناخواسته در حین درمان به خود کودک نیز آسیب برسد.

 

انواع روش های بیهوشی کودکان در دندانپزشکی 

بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی یکی از ایمن ترین راه ها برای پیشگیری از آسیب به کودک و پیشبرد بهتر روند درمان می باشد. بیهوشی کودکان در دندانپزشکی با سه شیوه رایج انجام می شود. دندانپزشک متخصص پس از بررسی سابقه پزشکی کودک ممکن است که یکی از شیوه های زیر را برای آغاز کار دندانپزشکی انتخاب نماید. انواع روش های بیهوشی کودکان در دندانپزشکی عبارتند از:

  • استفاده از تکنیک آرام بخش عمیق: در این شیوه ماده بیهوشی را از طریق رگ به کودک تزریق می کنند تا در پروسه درمان به خواب عمیق فرو برود. در این شیوه کودک علائم حیاتی را خودش انجام می دهد؛ یعنی قورت دادن آب دهان و تنفس را خودش انجام خواهد داد.  
  • استفاده از تکنیک آرام بخش خوراکی: آرام بخش خوراکی مرسوم ترین شیوه در دندانپزشکی کودکان می باشد. این شیوه از کم عارضه ترین تکنیک های بی حسی به شمار می رود. در تکنیک آرام بخش خوراکی ابتدا باید کودک وزن گیری شود تا طبق وزنش به او داروی آرام بخش خوراکی تجویز گردد.  
  • بیهوشی عمومی: همان طور که از نامش پیدا است، در این شیوه کودک به طور کامل بیهوش می شود. در نتیجه متخصص دندانپزشک اطفال می تواند با آرامش به ترمیم و عصب کشی دندان های آسیب دیده بپردازد. پس از بیهوشی معمولا کودک به مدت 24 ساعت حالت خواب آلودگی خواهد داشت. این شیوه در مقایسه با شیوه های بالا با خطرات و همچنین عوارض احتمالی همراه می باشد. از این رو تا حد امکان سعی می شود که از این شیوه استفاده نشود. 

با بیهوش کردن کودک مضطرب، دندانپزشک متخصص با کارایی بیشتری اقدام به درمان دندان های پوسیده و عفونی می کند.

عوارض بیهوشی کودکان در دندانپزشکی

والدین همیشه اولین سوالی که از متخصص دندانپزشک می پرسند این است که دندانپزشکی کودکان با بیهوشی عوارض دارد؟ داروی بیهوشی قطعا عوارضی را به همراه خواهد داشت، البته بعضی از این عوارض در برخی از افراد بروز پیدا می کنند و در برخی ممکن است که عوارضی مشاهده نشود. 

برخی از عوارض بیهوشی کودکان در دندانپزشکی عبارتند از:

  • پس از بیهوشی ممکن است که کودک 24 ساعت احساس خستگی کند.
  • از عوارض بیهوشی کودکان در دندانپزشکی می توان به بی حسی بینی، دهان و گلو اشاره نمود. 
  • بعضی از کودکان ممکن است که پس از بیهوشی عمومی یک یا دو روز احساس گلو درد داشته باشند.
  • سرگیجه و حالت تهوع نیز از عوارض دندانپزشکی کودکان با بیهوشی می باشند. 
  • از دست دادن هماهنگی فیزیکی و عدم تعادل در راه رفتن از دیگر عوارض احتمالی هستند. 

نکته مهمی که باید بدانید این است که بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی توسط متخصص بیهوشی هیچگونه عوارضی بر تمرکز، هوش و رشد کودکان ندارد. 

با همه این اوصاف گاهی مزایای دندانپزشکی کودکان با بیهوشی بیشتر از مضرات آن هستند. مطمئن باشید که پزشک متخصص با بررسی تمام جوانب بیهوشی را توصیه می کند. 

نکات مهم برای بیهوشی کودکان در دندانپزشکی

در دندانپزشکی کودکان با بیهوشی دستورالعمل هایی وجود دارند که باید پیش از بیهوشی انجام شوند. این نکات عبارتند از:

  • برای آماده کردن کودک برای بیهوشی باید او را به مدت 8 ساعت ناشتا نگه دارید.
  • پیش از انجام کارهای دندانپزشکی، ابتدا با یک متخصص کودکان مشورت نمایید تا سلامت کامل او را تایید کند. مطمئن شوید که کودک سرماخوردگی ندارد و مجاری تنفسی اش باز می باشد.
  • برای بیهوشی، متخصص دندانپزشک آزمایشاتی را تجویز می کند. این آزمایشات را انجام دهید و آنها را نزد متخصص بیاورید.
  • اگر فرزندتان به بیماری خاصی مبتلا می باشد، پیش از بیهوشی حتما آن را با دندانپزشک متخصص و تکنسین بیهوشی در میان بگذارید. 
  • در صورتی که کودک تان دارو های خاصی را مصرف می کند، حتما باید به پزشک اطلاع بدهید.

پس از تایید بیهوشی و انجام درمان های لازم، متخصص دندانپزشک دستورات و نکاتی را برای بعد از بیهوشی کودک نیز ارائه می دهد. حتما آنها را رعایت نمایید.

 

مراقبت های لازم برای بعد از بیهوشی دندانپزشکی کودکان

مراقبت های پس از بیهوشی از اهمیت زیادی برخوردارند. از این رو حتما این دستورالعمل ها را از دندانپزشک متخصص جویا شوید تا روند درمان برای فرزندتان شیرین تر شود. پس از بیهوشی کودکان در دندانپزشکی باید به نکات مهم زیر توجه کنید:

  • دندانپزشک متخصص پس از بیهوشی کودک برای دندانپزشکی حتما به شما اطلاع می دهد که کودک تا چه زمانی چیزی نخورد و ناشتا بماند. 
  • پس از زمان مشخص شده حتما به فرزندتان مایعات بدهید.  
  • کودک پس از به هوش آمدن خواب آلود خواهد بود و ممکن است بی تابی کند. در نتیجه حتما در کنارش بمانید و مراقب او باشید تا این دوران را پشت سر بگذارد.
  • تا زمانی که از بازگشتن حس لامسه کودک مطمئن نشدید، از دادن غذاهای داغ و خیلی سرد باید خودداری نمایید.
  • پس از به هوش آمدن کودک، به مدت یک الی دو روز سعی کنید که فعالیت های بدنی کودک تان محدود شوند.
  • نگران خونابه نباشید، معمولا در 12 تا 24 ساعت بعد از انجام کارهای دندانپزشکی، ترشح خونابۀ اندک کاملا طبیعی می باشد.

بیهوشی کودک برای دندانپزشکی توسط چه کسی انجام می شود ؟

این سوال دغدغۀ بزرگی برای والدین است. والدین عزیز نباید نگران بیهوشی باشند. دندانپزشکی کودکان با بیهوشی تحت نظر متخصص دندانپزشک و متخصص بیهوشی صورت می گیرد. از این رو کاملا ایمن و بی خطر می باشد و هیچ آسیبی به کودک وارد نخواهد شد. از طرف دیگر محیطی که دندانپزشکی کودکان با بیهوشی انجام می شود مناسب و مجهز به تجهیزات فوق تخصصی می باشد. از این رو حتما در انتخاب یک مرکز دندانپزشکی متخصص و معتبر دقت نمایید تا همه چیز طبق اصول علمی پیش برود.

آیا دندانپزشکی کودکان با بیهوشی نیاز به بستری شدن دارد ؟

این سوال نیز از پرتکرارترین سوال هایی است که والدین مدام آن را می پرسند. بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی بدون بستری انجام می شود. فرایند دندانپزشکی کودکان با بیهوشی این گونه است که ابتدا کودک بعد از صلاحدید متخصص دندانپزشک بیهوش می شود و سپس فرایند درمان صورت می گیرد. در نهایت دو الی سه ساعت کودک در همان مرکز دندانپزشکی تحت نظر قرار می گیرد تا از عدم بروز هر گونه عوارض احتمالی اطمینان حاصل شود. در صورتی همه شرایط کودک طبیعی باشد، می توانید او را به منزل تان ببرید.

انجام خدمات درمانی دندانپزشکی برای یک کودک آرام بدون بیهوشی.

آیا دندانپزشکی کودکان با بیهوشی ارزشش را دارد ؟

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی با توجه به شرایط کودک شما و صد البته برای بهبود سلامت دهان و دندان او توصیه می شود. از دست دادن زودهنگام دندان های شیری با مشکلات فراوانی مانند آسیب رسیدن به رشد دندان های دائمی کودک همراه است. از این رو حفظ دندان های شیری از طریق ترمیم و گاهی عصب کشی اهمیت بسزایی دارد. در صورتی که دندان های شیری کودک پوسیده و دچار عفونت شوند، دندان های دائمی نیز خیلی سریع پوسیده خواهند شد. همچنین ممکن است با نقایص مینایی رشد کنند. از طرف دیگر دندان های شیری پوسیده و عفونی باعث می شوند تا کودک نتواند خوب غذا بخورد.

در نتیجه رشد او و همچنین سیستم گوارشی اش ممکن است با اختلالاتی مواجه شوند. با توجه به این موارد، دندانپزشک متخصص می تواند با بیهوش کردن کودک خدمات دندانپزشکی مطمئن تری را ارائه دهد. با این حساب می توان نتیجه گرفت که بله درمان و ترمیم دندان های شیری عفونی و پوسیده شده ارزش بیهوشی را دارند.

با همه این اوصاف تصمیم گیری آخر برای دندانپزشکی کودکان با بیهوشی با والدین می باشند. آنها می‌توانند با توجه به خلق و خوی فرزندشان بهترین تصمیم را بگیرند. اگر کودکان اضطراب و استرس شدیدی دارد یا به هر دلیلی حاضر به درمان دندان‌های آسیب دیده اش نیست، می توانید با تشخیص پزشک با بیهوشی دندان هایش را درمان کنید. 

چگونه به رفع نگرانی های والدین در رابطه با بیهوش شدن کودک برای درمان دندان هایش غلبه کنیم ؟

نگرانی و پرس و جوهای مکرر در رابطه با دندانپزشکی کودکان با بیهوشی توسط هر والدینی امری طبیعی هستند. آنها دوست دارند همه چیز درباره بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی را بدانند. با این حال استرس و اضطراب بیش از حد نه تنها برای خود والدین آسیب زا می باشند، بلکه موجب می شوند تا شدت استرس و ترس در کودک دو چندان شود. 

از طرف دیگر حواس‌تان به تبلیغات غیر علمی نیز در این رابطه باشد. گاهی ممکن است با تبلیغاتی مبنی بر تضمین درمان دندان‌ها بدون بیهوشی و درد مواجه شوید. گول این تبلیغات غیر معتبر را نخورید.

مطمئن باشید که گاهی با توجه به شرایط کودک تان و صلاحدید دندانپزشک متخصص دندانپزشکی کودکان با بیهوشی امن ترین گزینه برای فرزند تان خواهد بود. از این رو برای رفع نگرانی‌های خود در درجه اول مرکزی معتبر را برای خدمات دندانپزشکی انتخاب نمایید. پس از انتخاب مرکز معتبر، نگرانی هایتان را با دندانپزشک متخصص در میان بگذارید. مطمئنا او تنها کسی است که می تواند با ارائه مشاوره های حرفه ای و علمی تمام پروسه را برایتان شرح دهد.

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی موجب می شود تا دندانپزشک متخصص برای درمان دندان ها زمان کافی را در اختیار داشته باشد.

هزینه بیهوشی دندانپزشکی برای کودکان 

هزینه بیهوشی دندانپزشکی برای کودکان برای اکثر والدین یک دغدغه مهم می باشد. بهتر است این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که ترمیم دندان های کودک تان از همه چیز مهم تر است. نباید به خاطر هزینه و با این فکر اشتباه که دندان های شیری اهمیت ندارند، از ترمیم دندان های فرزند تان چشم پوشی کنید.  

نکته مهم دیگر این است که هزینه دندانپزشکی کودکان با بیهوشی با توجه به عوامل مختلف مانند نوع ماده بیهوشی، محل مورد نیاز برای درمان، تخصص و تجربه دندانپزشک متخصص، میزان آسیب و غیره، متغیر می باشد. 

برای بررسی هزینه دندانپزشکی کودکان با بیهوشی و همچنین انجام معاینه های تخصصی و ارائه مشاوره های رایگان و حرفه ای می توانید به مرکز دندانپزشکی دکتر کابلی فرشچی مراجعه نمایید. مرکز دندانپزشکی دکتر کابلی فرشچی مرکز تخصصی و فوق تخصصی پیشرو در ارائه انواع خدمات دندانپزشکی با پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا می باشد.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا جای ممکن به تمام سوالات شما و نگرانی های تان در رابطه با دندانپزشکی کودکان با بیهوشی پاسخ دهیم. همان طور که اشاره شد برخی از کودکان شرایط جسمی و ذهنی خاصی دارند، برخی نیز از استرس و اضطراب کنترل نشده رنج می برند. از این رو در ارائه خدمات دندانپزشکی ممکن است اختلالاتی را به وجود بیاورند. در نتیجه یک دندانپزشک متخصص برای نرمال کردن شرایط موجود ممکن است بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی را توصیه نماید. 

 

سوالات متداول

  1. آیا دندانپزشکی کودکان با بیهوشی از طریق آرام بخش خوراکی ایمن می باشد ؟ یکی از ایمن ترین، بی خطرترین و شناخته شده ترین شیوه ها برای دندانپزشکی کودکان با بیهوشی استفاده از آرام بخش خوراکی است. با توجه به مطالعات انجام شده، کودکان با شرایط خاص و همچنین کودکانی که با مراجعه به دندانپزشک استرس می گیرند، می توانند برای خدمات دندانپزشکی از این گزینه بی خطر بهره مند شوند.
  2. آیا آرام بخش دندان برای کودکان فوایدی هم دارد ؟ بله استفاده از آرام بخش دندان برای انجام خدمات دندانپزشکی در کودکان فواید زیر را به همراه دارد:
  • اولین فایده دندانپزشکی کودکان با بیهوشی آرام شدن کودک و داشتن تجربه ای بدون استرس برای او و والدینش می باشد.
  • بسته به نوع بیهوشی و آرام بخشی که تجویز می شوند، میزان درد کم خواهد شد یا کلا از بین خواهد رفت.
  • نیاز به چندین ویزیت و در نتیجه هزینه های اضافی را رفع می نماید. در واقع با دندانپزشکی کودکان با بیهوشی، دندانپزشک متخصص زمان کافی برای انجام خدمات دندانپزشکی حساس و پیچیده را در طی یک جلسه خواهد داشت.
  • بیهوشی عمومی موجب می شود تا کودک فرایند درمان را متوجه نشود و آن را به خاطر نیاورد. در نتیجه در ویزیت های معمولی برای معاینه دندان هایش دچار اضطراب نخواهد شد.
  • دندانپزشک متخصص برای تکمیل هر چه موثرتر مراحل درمان وقت کافی خواهد داشت.
مشاوره و نوبت دهی