مجموعه دندانپزشکی و آموزشی

دکتر کابلــی فــرشچی

خانه   /   دندانپزشکی   /   مهم ترین دلایل خونریزی لثه بعد از مسواک

مهم ترین دلایل خونریزی لثه بعد از مسواک

دکتر علی کابلی فرشچی 2024-07-04 244view 0 comment

شاید گاهی اوقات شما هم در هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، متوجه خونریزی لثه خود شوید. خونریزی لثه به دلایل مختلف، ایجاد می شود. از تکنیک مسواک زدن نادرست گرفته تا بیماری‌ های جدی‌ تر، می‌ توانند دلایل احتمالی خونریزی لثه بعد از مسواک زدن باشند. به طور کلی خونریزی لثه به تنهایی و به مقدار کم خطرناک نیست؛ اما در برخی مواقع ممکن است، شرایط زمینه‌ ای به وجود آورنده بیماری دیگری باشد. در ادامه ما به برخی دلایل خونریزی لثه بعد از مسواک به صورت کلی پرداخته‌ ایم.

  • التهاب لثه

اصلی‌ ترین علت خونریزی لثه بعد از مسواک، پلاک‌ های ایجاد شده در خط لثه می‌ باشد. هنگامی که این بیماری درمان نشود، التهاب لثه را ایجاد می‌ کند. پلاک‌ ها در قسمتی از لثه قرار می‌ گیرند که به هنگام مسواک زدن، سبب خونریزی لثه می‌ گردند. در صورت عدم درمان التهاب لثه، این بیماری منجر به از دست دادن دندان در بزرگسالان خواهد شد.

  • مسواک زدن نادرست

لازم است بدانید که مسواک زدن نادرست نه تنها دندان‌ ها را بهتر تمیز نمی‌ کند، بلکه شما را در معرض خطر مبتلا شدن به کاهش لثه و خونریزی لثه بعد از مسواک قرار می‌ دهد. بهتر است به هنگام مسواک زدن روش مناسبی را انتخاب کنید و از مسواک‌ های نرم استفاده نمایید.

  • قرار نگرفتن درست دندان‌ های مصنوعی

ممکن است برخی از افراد در مواقعی که یک یا چند دندان خود را از دست می دهند، از پروتزهای دندان استفاده نمایند. دندان‌ های مصنوعی اگر به درستی بر روی لثه قرار نگیرند، گاهی اوقات زخم ایجاد می کنند و در نهایت به هنگام مسواک زدن دیگر دندان‌ ها، خونریزی ایجاد می نمایند. پس برای کاهش خونریزی لثه بعد از مسواک، حتماً باید به این موضوع توجه نمود که پروتزهای دندان به صورت درست در جای خود قرار گرفته باشند.

  • بارداری

تقریبا بیشتر خانم‌ های باردار خونریزی لثه بعد از مسواک زدن را تجربه می‌ نماید؛ به این خاطر که در بارداری لثه‌ ها قرمز، متورم و حساس می‌ شوند. دلیل این اتفاق هم تغییرات هورمونی است که در دوران بارداری به وجود می‌ آید. 

تغییرات هورمونی در دوران بارداری، واکنش بدن به باکتری‌ ها را تغییر می‌ دهد؛ بنابراین در دوران بارداری بهتر است که بهداشت دهان و دندان رعایت شود و خمیر دندان‌ های حاوی فلوراید، مورد استفاده قرار بگیرند.

  • رژیم غذایی ناسالم

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بعضی از مواد غذایی که به صورت فراوری شده هستند، موجب تحریک لثه‌ ها شده و به هنگام مسواک زدن خونریزی ایجاد می‌ نمایند. غذاهایی که به صورت فرآوری شده و شیرین هستند، سبب تجمع پلاک‌ ها بر روی دندان و لثه می‌ شوند؛ به همین خاطر هم خونریزی لثه بعد از مسواک زدن اتفاق می‌ افتد. برای پیشگیری از این امر، بهتر است یک رژیم غذایی متعادل از میوه‌ ها، سبزیجات و مواد غذایی حاوی منیزیم، کلسیم و ویتامین C داشته باشید.

  • استفاده از برخی داروها

داروهای رقیق کننده خون، یکی دیگر از دلایل خونریزی لثه بعد از مسواک هستند. این داروها قدرت بدن را برای کاهش خونریزی بسیار کم می کنند و در نهایت منجر به خونریزی شدید در لثه‌ ها می‌ گردند.

  • بیماری دیابت

افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند، معمولا دچار خونریزی لثه بعد از مسواک زدن می‌ شوند. با توجه به اینکه بدن افراد دیابتی قدرت مبارزه با باکتری‌ ها را ندارد، احتمال ابتلا به بیماری‌ های لثه‌ ای در این افراد بیشتر است. بالا بودن قند خون افراد دیابتی نیز باعث می‌ شود تا ترمیم و بهبودی لثه‌ ها طولانی‌ تر شود.

  • استرس و اضطراب

استرس و اضطراب دائمی، سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌ شود. استرس، التهاب رگ‌ های خونی را افزایش می‌ دهد و در بافت‌ های نرم خونریزی ایجاد می‌ کند. بافت لثه نیز از بافت‌ های نرم در بدن است که در صورت التهاب در رگ‌ ها، موجب خون ریزی بعد از مسواک زدن می شود.

راهکارهای رفع خونریزی لثه بعد از مسواک

اگر شما هم دچار خونریزی لثه بعد از مسواک زدن شده اید، چند درمان خانگی وجود دارد که می‌ توانید برای جلوگیری از خونریزی از آن ها استفاده کنید.

رعایت بهداشت دهان

خونریزی لثه ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد شود. بنابراین توصیه ما به شما این است که حداقل دو بار در روز، دندان‌ های خود را مسواک بزنید و روزانه از نخ دندان استفاده نمایید. سلامت دهان و دندان در خانم‌ های باردار بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ زیرا نوسانات هورمونی در این دوران می‌ تواند احتمال ابتلا به بیماری‌ های لثه را افزایش دهد.

کیسه یخ

بسته به میزان خونریزی پس از خروج از لثه، می‌ توانید کیسه یخ یا مکعب یخ را در ناحیه آسیب دیده قرار دهید. یخ به تسکین آسیب‌ های جزئی مثل خراش که باعث تورم در لثه ها می‌ شوند، کمک بسیاری می‌ نماید.

استفاده از دهانشویه بعد از مسواک زدن

هنگامی که خونریزی لثه بعد از مسواک زدن اتفاق می‌ افتد، دهانشویه‌ های آنتی باکتریال می‌ توانند لثه را درمان نمایند و از خونریزی جلوگیری کنند. این دهانشویه‌ ها برای کاهش التهابات و مبارزه با باکتری‌ های درون لثه تولید می‌ شوند و یک راهکار عالی، برای پیشگیری از التهاب لثه هستند. از رایج ‌ترین ترکیبات موجود در دهانشویه‌ ها برای کاهش باکتری ها باید به پراکسید هیدروژن و کلرهگزیدین اشاره کرد.

 

شستشوی دهان با آب گرم و نمک

در صورت خونریزی لثه بعد از مسواک، شستشوی دهان با آب نمک سبب کاهش میزان باکتری‌ های موجود در دهان می شود. چرخاندن آب نمک به مدت ۱۵ ثانیه درون دهان، به حفظ سلامت دهان و دندان‌ ها نیز کمک بسیاری می کند.

 

علائم نشان دهنده خونریزی لثه بعد از مسواک

یکی از دلایل خونریزی لثه بعد از مسواک، ممکن است عفونت لثه باشد. بیماری عفونت لثه، بیماری است که نشانه هایی را در بدن ایجاد می نماید. این بیماری، با توجه به علائم بروز پیدا نموده در بدن قابل تشخیص است. مهم ترین علامت نشان دهنده عفونت لثه، بوی بد دهان است. هنگامی که در بین دندان‌ ها و لثه سوراخ‌ هایی ایجاد شود، ممکن است شخص به بیماری عفونت لثه دچار شده باشد. تغییر رنگ و التهاب درون لثه ها، از دیگر علائم نشان دهنده عفونت و خونریزی لثه هستند. اما شایع‌ ترین علامتی که نشان می‌ دهد فرد به بیماری عفونت لثه دچار شده است، خونریزی لثه بعد از مسواک زدن است. هنگامی که شخص مسواک می‌ زند یا نخ دندان می‌ کشد، لثه‌ ها خونریزی می‌ کنند که این علامت هشدار جدی برای بررسی عفونت لثه می‌ باشد.

 

خونریزی لثه بعد از مسواک

درمان خونریزی لثه در دندانپزشکی

هنگامی که خونریزی لثه بعد از مسواک زدن ادامه پیدا کند، حتماً باید به دندانپزشکی مراجعه کنید. اما درمان خونریزی، با توجه به میزان بیماری و دلیل آن متفاوت است. رایج‌ ترین روش درمانی دندانپزشکی برای کاهش خونریزی لثه، جرم گیری است. با این روش جرم و پلاک‌ ها به صورت کامل از سطح دندان و لثه پاک می‌ شوند. این روش در کاهش التهابات لثه تاثیر مستقیم می‌ گذارد. در مواقعی که خونریزی لثه بعد از مسواک، به میزان اندک باشد، پزشکان دهان شویه‌ های آنتی باکتریال را تجویز می‌ کنند. برای رفع خونریزی مهم است که فقط دهان  شویه‌ هایی که توسط دندان پزشک تجویز می‌ شوند، مورد استفاده قرار بگیرند.

در مواردی که خونریزی لثه بعد از مسواک زدن شدید باشد، دندانپزشکان برای بیماران آنتی بیوتیک تجویز می‌ کنند. آنتی بیوتیک‌ ها به صورت مستقیم عفونت‌ های خاص لثه را هدف قرار داده و آنها را درمان می‌ کنند. اما در موارد پیشرفته ابتلا به بیماری لثه، متخصص دندانپزشکی از جرم‌ گیری عمیق و یا روت پلنینگ برای درمان بیماری لثه استفاده می‌ کند. این روش درمانی تمامی پلاک‌ ها و جرم‌ ها را از لثه پاک نموده و موجب تمیز نمودن ریشه دندان نیز می شود. ضمن این که این روش، بهترین راهکار برای پیشگیری از رشد باکتری‌ ها در دهان است. اما دیگر درمان خونریزی لثه در دندانپزشکی، جراحی پریودنتال است. هنگامی که بافت لثه آسیب دیدگی شدید داشته باشد و خونریزی قطع نشود، در موارد نادر جراحی پریودنتال انجام می‌ گردد.

 

 

جمع‌ بندی

در برخی مواقع خونریزی لثه بعد از مسواک زدن به میزان محدود، طبیعی است. اما اگر لثه‌ های شما بعد از هر بار مسواک زدن دچار خونریزی می‌ شود، حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کنید. چرا که خونریزی لثه، درد یا قرمزی نباید هر روز رخ بدهد. اگر شما بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت می‌ کنید، اما مشکل همچنان برطرف نمی‌ شود، بهتر است از یک دندانپزشک مشاوره بگیرید. با مراجعه به دندانپزشکی می‌ توانید از مشکلات بعدی ناشی از خونریزی لثه مانند بیماری‌ های عفونت لثه و دندان‌ ها پیشگیری نمایید و همیشه لثه و دندان‌ هایی سالم داشته باشید. 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، لطفا تمامی کادرها را به دقت پر کنید.

مقالات دیگر

articles

دندانپزشکی فوری چیست و چگونه به ما کمک می‌کند؟

سلامت دندان‌ ها تاثیر بسیار زیادی در کیفیت زندگی همه ما خواهد داشت. به واسطه همین موضوع است که در حال‌ […]

باکیفیت‌ترین خدمات دندانپزشکی برای بیماران خارج از کشور

سلامت دندان‌ها برای بسیاری از ما از اهمیت زیادی برخوردار است. در کنار مراقبت از دندان‌ ها و توجه به فاکتورهای […]

در صورت داشتن فرصت کم برای درمان دندان ‌ها چه اقدامی عاقلانه‌ تر است؟

دندان ‌ها عضو مهمی در بدن ما هستند که علاوه‌ بر تأثیر روی زیبایی ما، می‌توانند به سلامت سیستم گوارشی و […]

درمان دندان‌ درد قبل سفر

هنگامی‌ که ما برنامه‌ریزی‌ های مربوط به یک سفر را انجام می‌دهیم، اصلاً دوست نداریم این برنامه‌ریزی‌ ها به‌ هم بریزد […]

مجموعه های درمان دندانپزشکی فشرده با بهترین شرایط

دندانپزشکی جزو رشته های بسیار مهم و حیاتی علم پزشکی به شمار می رود که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. […]

دندانپزشکی قبل از مهاجرت برای مهاجرین

دندانپزشکی از جمله رشته های درمانی بسیار مهم در تمامی کشور های مختلف جهان از جمله ایران به شمار می رود. […]

درمان دندانپزشکی در مدت کوتاه با بهترین پزشکان

علم دندانپزشکی همواره جزو علوم بسیار مهم در زندگی انسان های مختلف به شمار رفته که در ادامه حیات آن ها […]

دندانپزشکی برای مسافران خارج از کشور در بهترین مجموعه ها

همان طور که می دانید، بسیاری از ایرانیان در خارج از کشور ایران و سایر کشور های جهان به ادامه زندگی […]

مهم ترین دلایل خونریزی لثه بعد از مسواک

شاید گاهی اوقات شما هم در هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، متوجه خونریزی لثه خود شوید. خونریزی لثه به […]

دندان درد بعد از خوردن بستنی

به طور کلی دندان درد بعد از خوردن بستنی، به دلیل قرار گرفتن دندان‌ ها در معرض محرک‌ های خارجی است. […]

مشاوره و نوبت دهی