مجموعه دندانپزشکی و آموزشی

دکتر کابلــی فــرشچی

خانه   /   دندانپزشکی   /   انتخاب رنگ ایمپلنت

انتخاب رنگ ایمپلنت

دکتر علی کابلی فرشچی 2023-11-28 990view 0 comment

انتخاب رنگ ایمپلنت ، یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که این روزها بسیاری از افراد با آن رو به رو هستند. برای حل این مشکل جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که دندان پزشک می تواند در حل این مشکل به شما کمک کند. برای انتخاب رنگ ایمپلنت، یک سری معیار وجود دارد که دندان پزشک با توجه به این معیارها دست به انتخاب می زند.

قبل از این که بخواهیم در مورد نکات رنگ ایمپلنت ها توضیح دهیم، نیاز است تا با این که ایمپلنت چیست و چه کاری را انجام می دهد آشنا شویم؛ پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

ایمپلنت، یکی از روش های درمانی است که برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش یک پایه فلزی از جنس تیتانیوم درون لثه قرار می گیرد تا بتوان اباتمنت را به آن وصل کرد. بر روی این اباتمنت نیز تاج دندان گذاشته می شود.

3 ماه بعد از گذاشتن ایمپلنت دندان نوبت به روکش کردن آن می رسد. برای انتخاب روکش مناسب نیاز است تا برخی از معیارها بررسی شود. در این مدت زمان نیاز است تا از دندان ایمپلنت شده به خوبی مراقبت کرد تا دچار مشکل نشود.

روکش ایمپلنت

روکش ایمپلنت بر روی تاج دندانی که درون دهان قرار داده شده، کشیده می شود. دندان پزشک جنس روکش را بر 2 اساس انتخاب می کند. جنس روکش ایمپلنت یا از جنس تاج دندانی است که در دهان قرار دارد و یا از جنس زیرکونیا می باشد.

بعد از انتخاب جنس روکش، نوبت به مرحله بعدی یعنی انتخاب رنگ ایمپلنت می رسد. برای انتخاب رنگ ایمپلنت به هیچ عنوان خودسرانه عمل نکنید و در این خصوص با دندان پزشک خود مشورت کنید.

 

گزینه های پیش رو برای انتخاب رنگ ایمپلنت

انتخاب سایه سفید: رنگ های بسیار زیادی وجود دارند که می توان برای روکش ایمپلنت دندان، از آن ها استفاده کرد. بسیاری از مردم آرزوی داشتن دندان های یک دست سفید را دارند؛ چرا که این فکر را دارند که سفید بودن دندان ها باعث زیبایی ظاهر می شود. در واقعیت اما قضیه کاملا متفاوت است. دندان های یک دست سفید، شکلی کاملا تصنعی را به دهان می دهد. از نظر بسیاری از دندان پزشکان بهتر است از سایه سفید متناسب با رنگ ایمپلنت استفاده کرد. همین سایه سفید باعث می شود تا دندان ها شبیه به دندان های طبیعی به نظر بیایند و هیچ حالت مصنوعی را به دهان ندهند.

انتخاب مطابق با رنگ پوست: برخی از افراد هستند که نسبت به انتخاب رنگ ایمپلنت وسواس زیادی را به خرج می دهند. در واقع این افراد دوست ندارند تا دندان آن ها شکلی مصنوعی را به خود بگیرد؛ به همین سبب به دنبال استفاده از یک رنگ خاص هستند. اگر در زمره این افراد هستید بهتر است رنگ ایمپلنت دندان خود را مطابق با رنگ پوستتان انتخاب کنید. در اکثر اوقات رنگ پوست با رنگ دندان ها اختلاف کمی را دارد. البته در انتخاب این رنگ نیز وسواس زیادی به خرج دهید؛ چرا که اگر اختلاف بین رنگ پوست و رنگ ایمپلنت بیش تر از حالت نرمال باشد دندان ها کاملا زشت و مصنوعی به نظر می رسند.

رنگ دندان های مجاور: در انتخاب رنگ ایمپلنت سعی کنید به رنگ دندان های مجاور خود نیز اهمیت دهید. طبیعی جلوه کردن دندان ها یکی از مواردی است که همه به دنبال آن هستند. هیچ شخصی دوست ندارد بعد از انجام ایمپلنت، صاحب دندان هایی غیر طبیعی شود. برای جلوگیری از این امر بهتر است برای انتخاب رنگ روکش ایمپلنت به رنگ دندان های مجاور خود نیز توجه کنید.

انتخاب رنگ ایمپلنت بر چه اساسی است؟

رتبه بندی رنگ روکش های ایمپلنت از درجه A تا درجه D تقسیم بندی شده است. رنگ های درجه بندی شده از سایه هایی که زرد رنگ هستند تا رنگ خاکستری تقسیم شده اند. شدت رنگ های روشنایی نیز از عدد 1 شروع می شود و تا عدد 4 ادامه دارد. شدت رنگ عدد 1 از همه روشن تر است و در مقابل عدد 4 تیره ترین رنگ را دارد.

مراکز پیشرفته ای که عمل ایمپلنت را انجام می دهند، برای تشخیص رنگ مناسب دندان و به منظور راحت کردن انتخاب رنگ ایمپلنت، از دستگاه های دیجیتال استفاده می کنند. این دستگاه ها به خوبی رنگ های مختلف ایمپلنت را به افراد نشان می دهند تا بتوانند تصمیم گیری راحت تری را داشته باشند.

دندان پزشکان به این رنگ های ایمپلنت دندان بلیچ و یا اکسترا وایت می گویند. سایه A3 را می توان بهترین رنگ برای روکش ایمپلنت دانست. اگر به دنبال بهترین رنگ برای انتخاب روکش هستید، توصیه ما به شما انتخاب این رنگ می باشد.

اگر در دسته افرادی هستید که تنها سفیدی روکش ایمپلنت برایتان اولویت دارد و در عین حال می خواهید دندان هایتان طبیعی جلوه کند، پیشنهاد ما به شما استفاده از سایه AB1 است. این سایه روشن ترین سایه در میان رنگ های ایمپلنت است که ظاهر تصنعی نیز به دندان نمی بخشد.

حتما در تبلیغات دیده و یا شنیده اید که داشتن لبخندی هالیوودی را تجربه کنید؛ اگر دوست دارید لبخندی همچون افراد مشهور هالیوود داشته باشید پیشنهاد ما به شما استفاده از سایه های روشن در رنگ روکش ایمپلنت می باشد.

در صورت تغییر رنگ ایمپلنت چه باید کرد؟

اگر به دنبال ایمپلنت کردن دندان های خود هستید، قطعا با این جمله رو به رو شده اید که ایمپلنت یک روش دائمی و همیشگی برای دندان های از دست رفته است. این جمله به عقیده بسیاری از دندان پزشکان اشتباه است چرا که عمر مفید ایمپلنت دندان حدود 10 سال است. سوالی که ممکن است برایتان با خواندن این مقاله پیش آمده باشد این است که در صورت تغییر رنگ ایمپلنت دندان چه باید کرد؟ در پاسخ باید گفت تغییر رنگ ایمپلنت دندان یک امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است. اگر به بهداشت دهان و دندان ها توجه نشود، این تغییر رنگ روکش ایمپلنت در مدت زمان کوتاهی صورت می گیرد. اگر به هر دلیلی رنگ روکش ایمپلنت شما تغییر پیدا کرد، باید آن روکش عوض و روکش دیگری جایگزین آن شود.

یک نکته مهمی که بیان کردن آن ضروری است، موضوع جنس روکش ایمپلنت است. در صورتی که روکش ایمپلنت جنس مناسبی را نداشته باشد، خیلی سریع رنگ خود را از دست می دهد.

 

 

تاثیر انتخاب رنگ ایمپلنت بر روی ظاهر

دندان پزشک در هنگام انتخاب رنگ ایمپلنت سعی می کند بهترین انتخاب را داشته باشد؛ چرا که رنگ ایمپلنت تاثیر مستقیمی با زیبا شدن ظاهر هر فرد دارد. انتخاب رنگ درست ایمپلنت علاوه بر این مورد، باعث می شود تا دندان ها فرم زیبایی را به خود بگیرند. برای انتخاب رنگ ایمپلنت حتما با دندان پزشک خود مشورت کنید تا بعد از انجام ایمپلنت پشیمان نشوید و از نتیجه کار راضی باشید.

 هزینه روکش ایمپلنت

به جرئت می توان این جمله را بیان کرد که کیفیت روکش ایمپلنت رابطه مستقیمی را با هزینه آن دارد. اگر می خواهید روکش ایمپلنت شما کیفیت مناسبی را داشته باشد و در برابر عوامل مختلف تغییر رنگ ندهد و یا خراب شود، بهتر است مسائل مالی را نادیده بگیرید. البته جنس روکش ایمپلنت تنها عامل تاثیر گذار برای تعیین قیمت نیست چرا که تخصص و مهارت دندان پزشک نیز یکی دیگر از فاکتور های تعیین کننده می باشد. این نکته را نیز فراموش نکنید که هر چقدر رنگ روکش ایمپلنت طبیعی تر باشد، هزینه آن گران تر خواهد شد.

 

آیا ایمپلنت دندان محدودیت سنی دارد؟

تنها محدودیتی که برای ایمپلنت دندان وجود دارد، رنج سنی افراد است. افراد زیر 18 سال امکان استفاده از خدمات ایمپلنت را ندارند. این نکته را فراموش نکنید که افراد مسن با این که امکان ایمپلنت کردن دندان های خود را دارند، اما ممکن است نتیجه مطلوب و دلخواه خود را به دلیل کهولت سن به دست نیاورند.

 

 

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندان به 3 دسته مختلف تقسیم می شود. اولین نوع ایمپلنت را می توان ایمپلنت داخل استخوانی دانست. ایمپلنت های داخل استخوانی در حال حاضر یکی از محبوب ترین و در عین حال پر طرفدار ترین روش ایمپلنت دندان می باشد. در این روش ایمپلنتی که درون لثه قرار دارد، به مرور زمان به استخوان فک جوش می خورد.

ایمپلنت رو استخوانی، نوع دیگری از ایمپلنت است. این نوع ایمپلنت بر روی لثه قرار دارد. در این نوع ایمپلنت چند پایه فلزی بر روی لثه قرار داده می شود. با گذشت زمان این پایه های فلزی با لثه جوش می خورند.

ایمپلنت زیگوماتیک، نوع سوم ایمپلنت است. ایمپلنت زیگوماتیک را می توان کم استفاده ترین نوع ایمپلنت دانست. این روش برای افرادی که استخوان فکشان جای کافی برای قرار دادن پایه ایمپلنت وجود ندارد استفاده می شود. به بیان بهتر در این روش، پایه ایمپلنت درون گونه کاشته می شود نه در استخوان فک.

در هر سه روش فوق امکان انتخاب رنگ ایمپلنت وجود دارد و هیچ گونه محدودیتی از بابت انتخاب رنگ وجود ندارد.

 انواع ایمپلنت از لحاظ مراحل کاشت

ایمپلنت ها از لحاظ کاشت به سه دسته ایمپلنت های فوری، ایمپلنت های تک مرحله ای و ایمپلنت های دو مرحله ای تقسیم می شوند.

ایمپلنت های فوری نوعی از ایمپلنت ها هستند که در یک جلسه تمام مراحل کاشت دندان از 0 تا 100 انجام می شود. در خصوص این که این نوع ایمپلنت مناسب است یا خیر، بین دندان پزشکان اختلاف نظر وجود دارد.

ایمپلنت های تک مرحله ای، نوع دوم از ایمپلنت ها به حساب می آیند. به هنگام قرار گرفتن ایمپلنت درون لثه نیاز است تا یک عمل جراحی بر روی لثه انجام شود. در این روش بعد از قرار گرفتن پایه ایمپلنت درون لثه اطراف آن بخیه زده می شود. بعد از گذشت چند ماه بقیه مراحل کاشت دندان انجام می شود و نیازی به جراحی مجدد لثه نیست.

ایمپلنت های دو مرحله ای را می توان کامل ترین نوع ایمپلنت دانست. در این روش نیاز است تا 2 بار عمل جراحی انجام گیرد. معمولا توصیه بسیاری از دندان پزشکان برای گرفتن حداکثر نتیجه انجام ایمپلنت دو مرحله ای است.

در این مقاله از 0 تا 100 در خصوص چگونگی ایمپلنت دندان، نکات انتخاب رنگ ایمپلنت دندان و… توضیح داده شد؛ امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، لطفا تمامی کادرها را به دقت پر کنید.

مقالات دیگر

articles

ایمپلنت بدون درد

ایمپلنت بدون درد دندان، یک روش درمانی است تا دندان‌ های آسیب دیده یا از دست رفته با دندان‌ های مصنوعی […]

بررسی دندان قروچه در شب

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با دندان قروچه در شب صحبت کنیم؛ همچنین عوارض این کار را نیز […]

جلوگیری از عفونت بعد از ایمپلنت

یکی از مهم ترین عوارض بعد از انجام کاشت دندان را می توان عفونت بعد از ایمپلنت دانست. این نوع عفونت […]

بررسی یک طرفه جویدن غذا

  در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با عوارض یک طرفه جویدن غذا و مشکلاتی که ممکن است، در […]

انتخاب رنگ ایمپلنت

انتخاب رنگ ایمپلنت ، یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که این روزها بسیاری از افراد با آن رو به […]

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را می توان مهم ترین مرحله بعد از انجام ایمپلنت دانست. برای این که بتوان […]

تاثیر ماریجوانا بر دندان

در این مقاله می خواهیم تا در رابطه با تاثیر ماریجوانا بر دندان صحبت کنیم. اگر شما نیز به این موضوع […]

لیفت لثه چیست؟

وضعیت دهان، دندان و لثه هر فرد با دیگری متفاوت است. برخی از افراد لثه های بلندی دارند و برخی دیگر […]

ویژگی‌ های یک مسواک خوب

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با ویژگی‌ های یک مسواک خوب صحبت کنیم. اهمیت سلامتی دندان ها بر […]

نایت گارد چه کمکی به ما می کند؟

نایت گارد یا محافظ شبانه، وسیله ای است که برای جلوگیری از خم شدن و آسیب دیدن دندان ها مورد استفاده […]

مشاوره و نوبت دهی