مجموعه دندانپزشکی و آموزشی

دکتر کابلــی فــرشچی

خانه   /   دستیاری   /   نحوه میکس کردن مواد دندانپزشکی

نحوه میکس کردن مواد دندانپزشکی

دکتر علی کابلی فرشچی 2023-03-27 886view 0 comment

نحوه میکس کردن مواد دندانپزشکی به چه شکلی می باشد؟ شما هم به دنبال راهنمای استفاده از دستگاه آمالگاماتور هستید؟ از شما می خواهیم که مطالب پیش روی خود را تا آخر با حوصله ی بالایی همراهی نموده و اطلاعات کاملی را در خصوص دستگاه های آمالگاماتور به دست آورید.

آشنایی با نحوه میکس کردن مواد دندانپزشکی یکی از مهمترین و اصلی ترین دغدغه های بسیاری از دندانپزشکان می باشد. همچنین دستیاران دندانپزشکی نیز سعی دارند تا به بهترین شکل ممکن مواد لازم را با یکدیگر میکس نموده و آن را در اختیار دندانپزشکان قرار دهند. از سوی دیگر مواد مختلف برای ترکیب شدن با یکدیگر بایستی تحت شرایط خاصی قرار بگیرند. چرا که در این حالت می توان ویژگی مواد مختلف را حفظ نموده و ترکیب آنها را با خیال راحت مورد استفاده قرار داد.

توصیه می شود که برای میکس کردن مواد مختلف با یکدیگر از تجهیزات و دستگاه های مختلفی استفاده نمایید. چرا که در این صورت می توانید به بهترین شکل ممکن مواد مختلف را با یکدیگر مخلوط نمایید. دندانپزشکان برای ترمیم دندان بیماران خود از مواد میکس شده استفاده می کنند. یکی از مهمترین خدمات مربوط به دندانپزشکی را ترمیم دندان های آسیب دیده شکل داده است. امروزه دندانپزشکان سعی دارند تا با استفاده از باکیفیت ترین انواع مواد، دندان های پوسیده را ترمیم کنند. در ادامه می خواهیم راجع به راهنمای استفاده از دستگاه آمالگاماتور و عوارض مربوط به این دستگاه توضیحات بیشتری را ارائه دهیم.

برای پر کردن دندان از چه دستگاهی استفاده می شود؟

همانطور که در قسمت قبلی نیز اشاره شد امروزه دندانپزشکان سعی دارند تا با نحوه میکس کردن مواد دندانپزشکی از نزدیک آشنا شوند. البته در نظر بگیرید که روش های مختلفی برای مخلوط کردن مواد با یکدیگر وجود دارد. بنابراین توصیه می شود که مناسب ترین روش را برای میکس کردن مواد انتخاب نمایید. چرا که در این صورت می توانید خدمات مدنظرتان را به راحتی برای مراجعه کنندگان خود ارائه دهید. دستگاه آمالگاماتور یکی از کاربردی ترین تجهیزات مورد استفاده برای میکس کردن مواد می باشد. دندانپزشکانی که به دنبال نحوه میکس کردن مواد هستند، می توانند با دقت بالایی دستگاه یاد شده را مورد بررسی قرار دهند. توجه داشته باشید که مخلوط آمالگاماتور از ترکیب شدن آلیاژهای مختلف تهیه می شود. همچنین برای میکس مواد یاد شده از دستگاه آمالگاماتور استفاده می کنند. در حال حاضر دندانپزشکان برای میکس کردن مواد قالب گیری از دستگاه یاد شده بهره مند می شوند.

ماده ی آمالگاماتور از مواد مختلفی مانند مس، نقره، سرب، جیوه و غیره تهیه می شود. به جرات می توان گفت که دستگاه آمالگاماتور یکی از بهترین تجهیزات دندانپزشکی می باشد که برای ترکیب مواد ترمیمی مورد استفاده قرار می گیرد. توصیه می شود که با نحوه ی به کار گیری دستگاه یاد شده از نزدیک آشنا شوید تا بتوانید به شکل ایده آل از دستگاه آمالگاماتور استفاده نمایید. قیمت مربوط به تجهیزات یاد شده بسیار متغیر می باشد. چرا که برندهای متفاوتی در زمینه طراحی و ساخت ابزارهای مذکور فعالیت می کنند. بنابراین شما می توانید بهترین و مدرن ترین انواع دستگاه های آمالگاماتور را خریداری نمایید. همچنین دندانپزشکان می توانند در صورت داشتن هرگونه پرسشی راجع به دستگاه آمالگاماتور، با متخصصان ما در ارتباط باشند.

امروزه بسیاری از افراد جهت آموزش دستیاری دندانپزشکی سعی دارند تا با همکاران ما از وب سایت پیش روی تماس بگیرند. چرا که شرکت ما دوره های مختلف آموزشی را در این حوزه برگزار نموده و سعی دارد بهترین دستیاران دندانپزشکی را آموزش دهد.

انواع دستگاه آمالگاماتور کدامند؟

نحوه میکس کردن مواد دندانپزشکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. بنابراین فرصت را از دست نداده و در مورد دستگاه آمالگاماتور اطلاعات بیشتری را به دست آورید. دستگاه یاد شده در مدل های مختلفی تولید می شود. مهمترین انواع دستگاه آمالگاماتور عبارتند از:

–         مدل کپسولی: در این مدل از دستگاه های یاد شده شما نمی توانید میزان جیوه و پودر را تنظیم نمایید. چرا که مواد یاد شده در داخل کپسول دستگاه قرار دارند. نحوه میکس کردن مواد دندانپزشکی به کمک دستگاه مذکور کار چندان پیچیده ای نمی باشد. با این حال در حین خرید دستگاه آمالگاماتور، به نوع و مدل آن توجه لازم را داشته باشید.

–         مدل پودری و کپسولی: در بررسی مدل های مختلف دستگاه آمالگاماتور توصیه می شود که مدل پودری و کپسولی آن را نیز با دقت مورد بررسی قرار دهید. در این مدل از دستگاه ها می توانید به کمک پیچ تعبیه شده در دستگاه، میزان پودر را تنظیم نمایید. البته فراموش نشود که میزان جیوه همچنان در دستگاه های یاد شده ثابت می باشد.

–         مدل های مخزنی: یکی از بهترین و پرفروش ترین انواع دستگاه های آمالگاماتور را مدل های مخزنی آن شکل داده اند. توجه داشته باشید که این مدل از دستگاه ها قابلیت تنظیم را دارند و شما می توانید میزان جیوه و پودر استفاده شده را به راحتی مورد تنظیم قرار دهید. قیمت مدل های مخزنی دستگاه های آمالگاماتور کمی گران تر است.

نحوه ی استفاده از دستگاه آمالگاماتور و نحوه میکس کردن مواد

در مبحث مربوط به نحوه میکس کردن مواد دندانپزشکی سعی داریم تا در مورد راهنمای استفاده از دستگاه آمالگاماتور اطلاعاتی را ارائه دهیم. لازم به ذکر خواهد بود که لرزش پایه دار در دستگاه می تواند سبب میکس شدن مواد مختلف با یکدیگر باشد. همچنین صدای موتور دستگاه نیز بایستی کم بوده و عملکرد پایداری را داشته باشد. در نظر داشته باشید که سرعت برخی از دستگاه های یاد شده ثابت است و شما نمی توانید سرعت مربوط به آن را تنظیم کنید. جهت میکس کردن مواد دندانپزشکی به ده ثانیه زمان نیاز خواهید داشت که دستگاه های آمالگاماتور می توانند از پس میکس کردن مواد مختلف بر بیایند. با افزایش سرعت میکس کردن، زمان مربوط به تیتراسیون نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین برای استفاده از دستگاه های آمالگاماتور می توانید جیوه را با پودر مخلوط نموده و ماده ی خمیر مانندی را به دست آورید. برای این منظور در گام اول مخزن های جیوه و پودر دستگاه را چک کنید و در صورت نیاز مقداری جیوه و پودر به داخل مخزن ها اضافه نمایید. جهت تنظیم کردن میزان پودر و جیوه نیز می توانید از اهرم دستی دستگاه کمک بگیرید. دستگاه های آمالگاماتور بعد از میکس کردن مواد با یکدیگر به شکل اتومات غیر فعال شده و خاموش می شوند که پس از آن شما می توانید از مواد میکس شده استفاده نمایید.

راهنمای مراقبت از دستگاه یاد شده

نحوه میکس کردن مواد دندانپزشکی ذهن برخی از بیماران را نیز به سوی خود مشغول نموده است. دندانپزشکان می توانند با خرید بهترین مدل دستگاه آمالگاماتور دغدغه ی بسیاری از بیماران خود را نیز رفع کنند. فراموش نکنید که دستگاه یاد شده به یک سری از مراقبت ها نیاز دارد. شما هم می توانید قبل از راه اندازی دستگاه مذکور در مورد نحوه ی مراقبت از آن اطلاعاتی را به دست آورید. مهمترین آیتم های مورد توجه در حین مراقبت از دستگاه های آمالگاماتور عبارتند از:

–         نحوه میکس کردن مواد دندانپزشکی به کمک دستگاه یاد شده را با دقت مورد بررسی قرار دهید. چرا که در این صورت می توانید بدون بروز هرگونه مشکلی، مواد مدنظرتان را میکس نمایید.

–         دندانپزشک می توانند برای مراقبت بیشتر از دستگاه آمالگاماتور، آن را دور از اشعه های آفتاب قرار دهند.

–         توصیه می گردد که بعد از توقف کامل دستگاه آمالگاماتور درب آن را باز نموده و از مواد میکس شده استفاده کنید.

–         جهت بالا بردن راندمان مربوط به دستگاه یاد شده حتما آن را در یک محل ثابت و معین شده قرار دهید.

–         پیشنهاد می شود که برای استفاده از اهرم تنظیم پودر یا جیوه دستگاه به هیچ وجه از ابزارهای تیز و برنده استفاده نکنید.

اجزای مربوط به دستگاه های آمالگاماتور

اکنون که با نحوه میکس کردن مواد دندانپزشکی توسط دستگاه آمالگاماتور آشنا شدید، بهتر است که با برخی از قطعات و اجزای مربوط به دستگاه یاد شده نیز از نزدیک آشنا شوید. شرکت های تولید کننده دستگاه های مذکور سعی دارند تا با استفاده از مرغوب ترین مواد اولیه، دستگاه آمالگاماتور را طراحی کنند. البته برای این منظور نیز استانداردهای خاصی را به کار می برند. تمام تجهیزات دندانپزشکی بایستی تاییدیه مراکز درمانی و وزارت بهداشت را داشته باشند. جهت کسب مطالب کامل تر در خصوص نحوه میکس کردن مواد دندانپزشکی به کمک دستگاه آمالگاماتور بهتر است که دفترچه راهنمای دستگاه مذکور را با دقت مطالعه نمایید. همچنین مهمترین و اصلی ترین اجزای مربوط به دستگاه های آمالگاماتور عبارتند از:

–         تایمر: یکی از مهمترین بخش های مربوط به دستگاه آمالگاماتور را زمان سنج یا تایمر آن شکل داده است. این قطعه در درب جلویی دستگاه نصب شده و زمان کار قسمت های مختلف دستگاه را کنترل می نماید.

–         کپسول دستگاه: کپسول دستگاه به شکل جداگانه دارای موتور الکتریکی بوده که شما می توانید به کمک دکمه تعبیه شده در قسمت جلویی دستگاه، عملکرد موتور الکتریکی را قطع و وصل کنید.

–         مخزن جیوه و پودر: توجه داشته باشید که در قسمت فوقانی دستگاه های آمالگاماتور مخزن های جیوه و پودر قرار گرفته اند. همچنین در طراحی دستگاه های یاد شده اهرمی را نیز جهت تنظیم میزان جیوه و پودر تعبیه کرده اند. فراموش نکنید که دستگاه های مذکور به شکل حرفه ای و دقیق طراحی شده اند.

جای عکس

چه آیتم هایی سبب خرابی دستگاه های آمالگاماتور می شوند؟

در بخش های مقاله توضیحاتی را در مورد نحوه میکس کردن مواد دندانپزشکی با دستگاه آمالگاماتور ارائه دادیم. شما نیز با کیفیت ترین انواع دستگاه های یاد شده را هم اکنون خریداری نمایید. البته در نظر بگیرید که برخی از آیتم ها می توانند خرابی دستگاه های آمالگاماتور را به دنبال داشته باشند. مهمترین عوامل موثر در خرابی دستگاه های مذکور عبارتند از: خرابی کلید روشن و خاموش شدن، خرابی تایمر، خراب شدن کلید ضامن مخزن، گرفتگی مخزن، خرابی خازن، خرابی دنده های مخزن، خرابی میکروسوئیچ.

عوارض مربوط به آمالگاماتور

در دفترچه مربوط به دستگاه آمالگاماتور می توانید با نحوه میکس کردن مواد دندانپزشکی از نزدیک آشنا شوید. همچنین توجه نمایید که استفاده از آمالگاماتور می تواند برخی از حساسیت ها را در بیماران به وجود آورد. جیوه ی موجود در مخلوط تهیه شده از سوی دستگاه آمالگاماتور می تواند خستگی، کاهش حافظه و سردردهایی را در بیماران ایجاد کند. توصیه می شود که خانم های باردار جهت ترمیم دندان خود از مواد آمالگاماتور استفاده نکنند تا از عوارض این ماده در امان باشند.

جای عکس

راهنمای خرید و استفاده از دستگاه آمالگاماتور

جهت کسب مطالب بیشتر در خصوص نحوه میکس کردن مواد دندانپزشکی می توانید با ما در ارتباط باشید. همکاران ما می توانند مشاوره ی لازم را در این خصوص برای شما به ارمغان آورند. همچنین جهت خرید اینترنتی دستگاه آمالگاماتور باکیفیت می توانید از فروشگاه های مطمئن اقدام نمایید. دندانپزشکان می توانند قبل از خرید دستگاه یاد شده قیمت مربوط به آن را نیز بررسی کنند. در واقع نحوه میکس کردن مواد به کمک دستگاه های آمالگاماتور کار راحتی می باشد. دستیاران دندانپزشکی نیز می توانند به آسانی از تجهیزات یاد شده استفاده نمایند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، لطفا تمامی کادرها را به دقت پر کنید.

مقالات دیگر

articles

ایمپلنت بدون درد

ایمپلنت بدون درد دندان، یک روش درمانی است تا دندان‌ های آسیب دیده یا از دست رفته با دندان‌ های مصنوعی […]

بررسی دندان قروچه در شب

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با دندان قروچه در شب صحبت کنیم؛ همچنین عوارض این کار را نیز […]

جلوگیری از عفونت بعد از ایمپلنت

یکی از مهم ترین عوارض بعد از انجام کاشت دندان را می توان عفونت بعد از ایمپلنت دانست. این نوع عفونت […]

بررسی یک طرفه جویدن غذا

  در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با عوارض یک طرفه جویدن غذا و مشکلاتی که ممکن است، در […]

انتخاب رنگ ایمپلنت

انتخاب رنگ ایمپلنت ، یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که این روزها بسیاری از افراد با آن رو به […]

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را می توان مهم ترین مرحله بعد از انجام ایمپلنت دانست. برای این که بتوان […]

تاثیر ماریجوانا بر دندان

در این مقاله می خواهیم تا در رابطه با تاثیر ماریجوانا بر دندان صحبت کنیم. اگر شما نیز به این موضوع […]

لیفت لثه چیست؟

وضعیت دهان، دندان و لثه هر فرد با دیگری متفاوت است. برخی از افراد لثه های بلندی دارند و برخی دیگر […]

ویژگی‌ های یک مسواک خوب

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با ویژگی‌ های یک مسواک خوب صحبت کنیم. اهمیت سلامتی دندان ها بر […]

نایت گارد چه کمکی به ما می کند؟

نایت گارد یا محافظ شبانه، وسیله ای است که برای جلوگیری از خم شدن و آسیب دیدن دندان ها مورد استفاده […]

مشاوره و نوبت دهی